De provincieraad heeft woensdagavond het licht op groen gezet voor de
restauratie van de zifterij van de mijn van Beringen.
De zifterij wordt een onderdeel van het toekomstig belevingscentrum be-Mine PIT.
De provincie legt 3.5 miljoen euro aan de kant, be-MINE nv nog eens een half miljoen. Zo komt de realisatie van be-Mine PIT weer een stap dichterbij.
"De huidige toestand van de zifterij laat het niet toe om enkel de interventies voor de mijnbeleving
toe te voegen. De huidige structuur van dit gebouwdeel dient grondig aangepakt te worden omdat
wind en vocht al jaren binnensijpelen. In tegenstelling tot de andere gebouwdelen is de zifterij
momenteel niet in cascostaat. Voor de zifterij is in het verleden een volledige sloopvergunning
verkregen door be-MINE nv. Tijdens of voor de renovatie van Kolenwasserij IV is de aangrenzende
travee van de zifterij vanaf de betontafel gesloopt. Door de afbraak van deze travee en de
degradatie van de bestaande structuur door binnensijpelend vocht is dit gehele gebouwdeel
instabiel geworden. Onze aanpak bestaat erin de historisch belangrijke delen te conserveren. We bedoelen hier de
betontafel, silo en takelsysteem met transport- en trekbanden. We maken de zifterij terug wind- en
waterdicht zodat de sterke degradatie van deze bestaande elementen wordt gestopt", lezen we in de vergunningsaanvraag. De toekomstige museumbezoeker volgt het spoor van de kipwagentjes langsheen de kolenwasserijen, zifterij
en transportband om dan via een nieuwe passerelle te stijgen en de historische lus terug te sluiten.
In de route doorheen de losvloer zijn enkele rustpunten geïntegreerd. Aan de schachtbok, het
begin- en eindpunt van de lus is er een groter rustpunt voorzien met toegang tot nieuw sanitair.
Vervolgens is er de mogelijkheid om de afslag te nemen naar de kapeltoren, die zich in het
projectgebied van be-NATURE bevindt. Via de toegangspoortjes op het vlonderpad wordt de
toegang verleent tot de circulatiezone van be-NATURE, waar de bezoeker met een nieuwe lift tot
het niveau van de kapeltoren wordt gebracht. Via dezelfde lift en toegangspoortjes kan de bezoeker
de mijnbelevingsroute op de losvloer terug hervatten. Vervolgens gaat de route door de zifterij, waarbij het vlonderpad langsheen de historische transportband loopt. Hier is er ook toegang tot een nieuwe evacuatietrap. Na de Zifterij vormt een
nieuwe, stijgende passerelle de missing link tot het startpunt van het vlonderpad en de inmiddels
lege kolenwagentjes. De opening van het belegingscentrum is in 2025, stelt gedeputeerde Igor Philtjens nog.