De
Vlaamse regering heeft extra geld vrijgemaakt om de digitalisering van het onderwijs in een hogere versnelling te brengen.
Het ICT-budget voor alle Vlaamse scholen bedroeg voor de coronacrisis € 32 miljoen per jaar. Dat relatief lage bedrag maakt dat de ICT-infrastructuur in veel scholen verouderd is, dat digitale leermiddelen niet overal ingeburgerd zijn en dat veel leerlingen geen toegang hebben tot een ICT-toestel.
In totaal investeert de Vlaamse Regering 375 miljoen in ICT-toestellen, ICT-opleidingen en ICT-coördinatoren. En dat is ook goed nieuws voor het Spectrumcollege. Voor het Spectrumcollege betekent dit een budget van 510 euro per leerling. Bijkomend kan er geïnvesteerd worden in ICT-infrastructuur en hiervoor is er nog 42 euro per leerling. Een vlugge simulatie maakt de omvang van deze ICT-impuls concreet en duidelijk. Het Spectrumcollege kan rekenen op
1.711.200 euro.
"Gelukkig hebben we ons al voorbereid op deze Digisprong. De voorbije maanden hebben we een ICT-visie ontwikkeld waarbij we vertrekken van de principes ‘diversiteit’ en ‘flexibiliteit’. De volgende jaren wil het Spectrumcollege nog meer inzetten op differentiëren. Digitale middelen bieden hiervoor extra kansen. Cognitief sterke leerlingen worden verder uitgedaagd op hun niveau. Leerlingen die meer tijd nodig hebben of nood hebben aan extra (remediërings)activiteiten krijgen dit aangereikt. Digitalisering is geen doel op zich maar wel een goed middel om in te spelen op de mogelijkheden van elke jongere.
Het Spectrumcollege is niet alleen blij omwille van deze enorme financiële injectie maar ook omwille van de extra investering in de nodige omkadering voor scholen, onder meer met een sterker statuut voor de ICT-coördinator, de uitbouw van digitale dienstverlening en een kennis- en adviescentrum. Naast de extra investeringen per leerling en in omkadering belooft de minister ook nog extra ICT-middelen voor leerkrachten waarmee zij ook ICT-materiaal kunnen aankopen, maar dit maakt deel uit van de CAO-besprekingen die deze week opgestart worden. Leerkrachten hebben tijdens deze COVID-periode volop geïnvesteerd in eigen materiaal. Wij zijn verheugd dat dit niet langer als vanzelfsprekendheid beschouwd wordt en zij hopelijk verder ondersteund zullen worden", zegt
coördinerend directeur Ludo Elsen.