Vanaf zondag 13 december 2020 start NMBS met de
verdere uitbreiding van haar treinaanbod. Deze uitbreiding zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdend met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. In de provincie Limburg vinden de eerste verbeteringen plaats in juni volgend jaar. En dat is ook goed nieuws voor de
pendelaars uit Beringen. Dankzij deze elektrificatie zullen er vanaf juni elektrische treinen rijden naar Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont op de IC-verbinding Antwerpen – Mol – Hamont.
De
IC-trein Hasselt – Mol, die nog met dieseltreinen rijdt, zal daardoor niet langer in Mol worden gekoppeld met de trein vanuit Hamont. De trein verandert ook van naam en zal vanaf juni rijden als L-trein tussen Hasselt en Mol. Voor de reizigers van en naar Antwerpen betekent dit dat ze vanaf juni – tijdelijk – moeten overstappen in Mol. Het gaat om een overgangsmaatregel, in afwachting van de voltooiing van de
elektrificatiewerken door Infrabel tussen Mol en Hasselt. Tegen 2023 wil NMBS een nieuwe IC-verbinding tussen Hasselt en Antwerpen inleggen. Op deze manier zullen reizigers uit Hasselt en Diest elk uur sneller én rechtstreeks kunnen reizen naar Heist-op-den-Berg, Lier, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal. Deze nieuwe IC-verbinding vervangt de huidige piekuurtreinen, die door deze IC-trein worden vervangen.
Ondertussen is de elektrificatie van de Lijn Hasselt-Mol bezig, en worden de vier spoorwegbruggen in Beringen verhoogd. Zoals deze week nog werd aangekondigd zal de spoorwegovergang aan de Reservorenstraat in Beverlo afgesloten worden vanaf 13 oktober. En ter hoogte van het station van Beverlo komt er een brug over het spoor.