Het
brugje over het spoor aan de Stationsstraat zal verhoogd en verbreed worden. In het nieuwe ontwerp is er sprake van een brug met twee rijvakken voor gemotoriseerd verkeer zonder fietspaden of voetpaden. Groen Beringen vreest dat het aanleggen van een extra rijstrook op de nieuwe brug extra autoverkeer naar de Steenstortstraat zal trekken. "Deze straat is daar niet op voorzien. Er zijn nagenoeg nergens fietspaden in de Steenstortstraat en auto’s houden hun daar nu al amper aan de snelheidsbeperking. We vrezen dat het aanleggen van een tweede rijstrook op het brugje van de Stationsstraat, de verkeersveiligheid in de Steenstortstraat verder onder druk zal zetten door de aantrek van meer autoverkeer in een straat zonder degelijke fietsinfrastructuur. Bovendien is het vrij cynisch dat Beringen zich profileert als fietsstad, maar op deze nieuwe brug geen fietspaden aanlegt. De brug wordt door fietsers vaak gebruikt als verbinding van de Stationsstraat richting de Steenstortstraat. Dan moet je ook zorgen dat de fietsers hier gebruik kunnen maken van een degelijke en veilige infrastructuur. De ruimte voor de extra rijstrook voor autoverkeer kan veel beter benut worden voor de aanleg van fietspaden over de brug. Zo kunnen fietsers de oversteek veiliger maken en wordt autoverkeer door de Steenstortstraat ontmoedigd",
stelt Groen Beringen.
Schepen Jean Vanhees (CD&V): "de verbreding niet doen, zou een historische vergissing zijn. De Steenstorstraat is een belangrijke verbinding tussen Stal en Beringen-Mijn. Er is geen aanduiding dat er een aanzuigeffect zou zijn. We hebben ook bewust gekozen om geen fietspaden aan te leggen omdat er vlakbij een fietsbrug is".