Een bijzonder zicht deze ochtend bij
A-Maze: op een tafel stonden dozen klaar om per klas de gsm's in op te bergen. Vanaf dit schooljaar geldt er immers in de secundaire school GO! A-Maze in Beverlo een
zero smartphonebeleid op de volledige campus. Deze beslissing is genomen om het leervermogen van de leerlingen te vergroten en het heeft een rechtstreeks positief effect op hun welzijn. Econoom en oprichter van Growth Inc Peter De Keyzer wordt de ambassadeur van dit project.
“Wij zijn ontzettend blij dat Peter De Keyzer de rol van ambassadeur voor ons zero smartphone beleid opneemt" zegt Annelies Havermans, directeur van GO! A-Maze,
"voor onze jongeren is hij een geweldig rolmodel: als succesvol ondernemer, economisch en maatschappelijk influencer en recent benoemd reservist en topadviseur van Defensie kan hij onze jongeren inspireren om gezondere keuzes te maken. Zijn betrokkenheid bij ons beleid helpt om hun bewustwording te vergroten zodat een leven zonder smartphone op school ook door onze leerlingen omarmd wordt."
Peter De Keyzer kwam deze ochtend persoonlijk naar de school om in gesprek te gaan met de jongeren over het zero smartphonebeleid. Directie, leerkrachten en ouders zijn alvast enthousiast, een aantal leerlingen iets minder. De interactie deze ochtend was bedoeld om het nieuwe smartphonebeleid onderdeel te maken van een gedragen schoolcultuur. Peter De Keyzer:
"Uit alle studies blijkt dat de kwaliteit van leerprestaties in Vlaanderen al een tijd dalen. Tegelijk zien we dat heel wat afleidingen - zoals smartphones - wegen op de concentratie en het leervermogen van jongeren. Daarom steun ik het idee van een smartphonevrije school volop. Ik ben ervan overtuigd dat A-Maze hiermee een trendsetter zal blijken te zijn", vertelt Peter.
"De keuze voor een zero smartphonebeleid is gebaseerd op uitgebreide observaties en data-analyse binnen onze school. We hebben gemerkt dat leerlingen zich moeilijk kunnen concentreren in de klas en op de speelplaats vaak niet meer met elkaar praten. Cyberpesten is een snelgroeiend probleem geworden. Dit leidt tot kopzorgen bij leraren en ouders maar in de eerste plaats heeft het een grote impact op onze jongeren zelf. Internationaal wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een zero smartphone beleid effectief is in het verbeteren van leerprestaties en het verminderen van pestgedrag. In Spanje daalde het aantal meldingen van pesten na invoering van een verbod terwijl in Engeland een verbod leidde tot betere leerprestaties. Een onderzoek van de UGent bevestigt dat leerlingen significant lagere cijfers halen naarmate ze meer tijd op hun smartphone doorbrengen. Bovendien ervaren deze leerlingen meer stress en kunnen ze hun aandacht moeilijker bij de les houden", zegt Havermans nog.