Toerisme Beringen blikt terug op een zeer goede zomer. De site van be-MINE kreeg heel veel internationale media-aandacht en dat werpt zijn vruchten af.
Voor duikcentrum TODI is de zomer heel goed geweest. Het horecagedeelte draaide op volle toeren en ook de opening van de 'putbarak' aan de Avonturenberg was een schot in de roos. "Bovendien waren er deze zomer heel veel snorkelaars; vooral gezinnen en jeugdverenigingen op kamp in de regio.
Ook de gratis zone waar je naar de vissen kunt kijken, lokt dagelijks gemiddeld 700 bezoekers met een piek van 1000 per dag tijdens de week van 21 juli. Ook het aantal duikinitiaties zit enorm in de lift", zegt
Dirk Heylen van TODI.
Jan Larosse van het klimcentrum Alpamayo wijst ook op het aanzuigeffect van de hele site. "Be-Mine is voor ons echt een schot in de roos. Wij hadden voor een indoorattractie lage cijfers verwacht maar het tegendeel is waar. We halen omzetcijfers zoals in de winter. Er waren veel dagjestoeristen die even kwamen klimmen maar ook veel groepen uit de jeugdbeweging op kamp in Beringen of in de regio. Bovendien organiseerden we verschillende jeugdkampen", zegt Jan Larosse.
Ook het
mijnmuseum zag het aantal bezoekers deze zomer weer stijgen. 700 meer in juli en 1000 meer in augustus ten opzichte van vorige zomer.
Het
zwembad Sportoase noteerde ook een flinke stijging. Er waren 15% meer zwemmers dan in de zomer van 2016.
Beringen is ook een belangrijke plek voor
kamptoerisme. Alle kampplaatsen waren volzet. De vele jeugdbewegingen waren dit jaar unaniem vol lof over de kampplaatsen maar ook over de vele mogelijkheden op het gebied van toerisme. Zowel recreatieoord 't Fonteintje, de Paalse Plas als be-MINE vinden ze de max!
Het toerisme zal de komende jaren zeker nog groeien. En uitgerekend vandaag kwam ook het nieuws over het nieuwe belevingscentrum!