Groen Beringen vraagt extra aandacht voor veiligheid van zwakke weggebruikers, kwalitatieve fietsinfrastructuur, veilige schoolomgevingen en trajectcontroles. De partij werkte hierover in een
uitgebreid document diverse voorstellen uit. Dat document werd deze week bezorgd aan het stadsbestuur. Het initiatief van Groen Beringen kadert in de oproep die de stad lanceerde om ideeën te bezorgen voor de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan voor Beringen. En een nieuw mobiliteitsplan kan de stad Beringen wel gebruiken, vindt men bij Groen Beringen.
"De veiligheid en het gebruiksgemak van de infrastructuur voor zwakke weggebruikers is op veel plaatsen ondermaats", vertelt
Kobe Snyers (Groen). "Alleen al over het gebrek aan oversteekplaatsen en de nood aan het herinrichten van kruispunten brachten we meer dan 20 locaties in kaart".
Daarnaast is er in het pakket van voorstellen van Groen Beringen ook ruime aandacht voor fietsinfrastructuur.
"Het behoeft geen uitleg dat er werk is aan de fietsinfrastructuur in Beringen. Het aanleggen van vrijliggende fietspaden en het invoeren van fietsstraten op nauwkeurig uitgekozen locaties moeten ervoor zorgen dat Beringen een stad wordt waar fietsen ook voor functionele verplaatsingen aangenaam kan zijn. Vrijliggende fietspaden op de Koerselsesteenweg en fietsstraten in de Pieter Vanhoudtstraat of de Geiteling kunnen voor een aanzienlijke verbetering van de fietsveiligheid zorgen. Aanvullend moet een functioneel fietsroutenetwerk uitgebouwd worden, dat de ruggengraat vormt voor veilige fietsverplaatsingen tussen de verschillende deelkernen op een kwalitatieve infrastructuur", stelt Groen Beringen.
Groen bekeek ook de veiligheid in de schoolomgevingen.
"De oplossingen voor een verbetering van de veiligheid in schoolomgevingen kunnen soms eenvoudig zijn, maar men moet keuzes durven maken. Een park & ride zone in de Jeugdstraat in Paal of een schoolstraat in de Vossenhoek in Korspel kunnen bijvoorbeeld oplossingen zijn".
Sluitstuk van een veilig mobiliteitsbeleid is voor Groen controle op hardrijders en daarvoor kijkt de partij in de richting van trajectcontroles.
"De problematiek van hardrijders en wegpiraten is gekend. De politie kan jammer genoeg niet overal op hetzelfde moment zijn. Trajectcontroles kunnen dit opvangen, door permanente aanwezigheid overheen een langere afstand. We moeten erover durven nadenken om die trajectcontroles in te voeren op plaatsen die gekend zijn voor hardrijders. We denken dan bijvoorbeeld aan de Koolmijnlaan, Koerselsesteenweg of Tessenderlosesteenweg.".
De partij hoopt tot slot dan hun voorstellen de weg vinden in het mobiliteitsplan dat de stad momenteel opmaakt. (foto Evi Clerckx)