De plannen van de NMBS voor een mogelijke sluiting van kleine stations zoals dat van Beringen kan op weinig begrip rekenen. In Beringen zijn er misschien niet heel veel reizigers (minder dan 100 per dag) maar de Lijn Mol-Hasselt is voor veel mensen toch wel belangrijk. De trein is bijvoorbeeld een sneller alternatief dan met de bus naar Hasselt te gaan.
Voor Groen Beringen zou de NMBS net beter investeren in Beringen. "Het is eigenlijk niet echt verbazend dat er relatief weinig mensen opstappen aan de halte in Beringen. Behalve naar Hasselt zijn de verbindingen er eigenlijk niet aantrekkelijk. Zo ben je 1u20min onderweg naar Antwerpen en minstens 1u30min onderweg naar Brussel. Het is niet onlogisch dat veel inwoners als gevolg van die reistijden voor deze verbindingen uitwijken naar het station van Diest of gewoon de wagen nemen.
In plaats van stations als Beringen te willen sluiten, zou de NMBS zich beter focussen op het uitbouwen van voldoende frequente en snelle verbindingen die niet te duur zijn. Als dat het geval is, zullen mensen vanzelf de trein nemen in Beringen. Maar stations sluiten zonder dat er goede verbindingen zijn, staat haaks op de taak die de NMBS heeft om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren", zegt Kobe Snyers van Groen Beringen.