Groen deed een voorstel om de nieuwe markt van Beringen-Centrum
autovrij te maken en deed een voorstel tot beslissing: "De doorgang die op de markt aanwezig is voor autoverkeer (van de Hasseltsesteenweg richting de Collegestraat) wordt enkel toegankelijk gemaakt voor zwakke weggebruikers. De parkeerplaatsen die aangebracht zijn op de markt tegen de westelijke zijde van het verhoogd plateau en aan de oostelijke zijde onder de bomen, worden opgeheven".
Kobe Snyers van Groen stelde de onduidelijk situatie aan de kaak.
"Eind vorig jaar werd de nieuw aangelegde markt in Beringen-Centrum geopend. We zijn nu ongeveer een half jaar na de ingebruikname van de nieuwe markt en het is tijd voor een evaluatie. Hoewel het gehele marktplein uit éénzelfde ondergrond bestaat en er geen duidelijke weg te onderscheiden is, is het mogelijk om met de auto de markt over te steken en van de Hasseltsesteenweg naar de Collegestraat te rijden. Er is met ‘stippen’ een pad afgelijnd dat automobilisten kunnen volgen om de markt over te steken, maar het is duidelijk dat dit pad niet door iedereen gevolgd wordt. Bovendien zit er halverwege een knik naar rechts in dit pad, wat voor onveilige situaties zorgt bij het kruisen van zwakke weggebruikers in tegengestelde richting. Dit pad is in de breedte namelijk helemaal niet voorzien op automobilisten die zwakke weggebruikers kruisen. Daarnaast zijn er ook nog de parkeerplaatsen die aan de westzijde van het verhoogd plateau en aan de oostzijde tussen de bomen zijn aangebracht. Om deze te bereiken moeten automobilisten afwijken van het afgelijnde pad op de markt. Dit zorgt zowel bij voetgangers, fietsers als automobilisten voor zeer onduidelijke situaties. We kunnen ons eigenlijk de vraag stellen of het wel nodig is dat deze parkeerplaatsen nog steeds op het marktplein van Beringen-centrum voorzien worden. Afgezien van de onveilige situaties die nu ontstaan, zijn er in Beringen-centrum al heel wat parkeermogelijkheden aan de Lutgart-site, het busstation, het kerkhof, het VTI, de Step en de recent geopende ondergrondse parking aan het stadhuis".
Schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V): "Bij de aanleg van de markt werd een participatieproject doorlopen. Oorspronkelijk was het inderdaad het idee om de markt verkeersvrij te maken omdat er een ondergrondse parking onder het stadhuis zou komen en ook op site Lutgart zou een parking voorzien worden. Maar de site Lutgart kreeg voorlopig een andere invulling en daarom werden nog enkele parkeerplaatsen voorzien op de markt. Voorlopig houden we ons aan de afspraken en gaan we niet in op uw vraag. Maar een evaluatie is nog altijd mogelijk en de intentie van een verkeersvrije markt blijft nog altijd overeind".
Raadslid Jessica Pauwels (CD&V) en zelf handelaar getuigt dat die parkings wel degelijk nodig zijn. "De randparkings zijn haast altijd vol".
Ook Dave Schops (Vooruit) vond het belangrijk om parkings te behouden voor personen met een beperking. Het punt van Groen werd niet goedgekeurd. Er komt nog wel een aanpassing van de parkeerplaatsen. Hilaire Poels (onafhankelijke) merkte nog op dat de ondergrondse parking onder het stadhuis nog niet genoeg bekend is.