Op de gemeenteraad deed
Kobe Sneyers (Groen) een voorstel om de snelheid in een hele reeks straten te verlagen. Zo wil hij de snelheid aanpassen in o.a. de Guido Gezellestraat, Diestersesteenweg, Laakstraat, Katermeerstraat, Meldertsesteenweg, Heerbaan, Schaffensesteenweg, Koolmijnlaan en Deurnestraat.
Schepen van verkeer Jean Vanhees (CD&V) gaf het volgende antwoord. "Laat mij vooreerst opmerken dat in een aantal van die straten de maximum snelheid tot 1/1/2017 nog 90 km/uur was. De Vlaamse overheid heeft toen overal het maximum verlaagd naar 70 km/uur, behalve op plaatsen waar het anders aangegeven staat. Op dat ogenblik is in die straten de maximum toegelaten snelheid dus al gedaald. Een argument dat aangehaald wordt om de snelheid opnieuw te verlagen, is dat het er voor voetgangers en fietsers 'levensgevaarlijk' zou zijn. Als dat het geval zou zijn, dan zouden er niet zoveel fietsers passeren als nu het geval is. Want ik denk niet dat iemand die een bepaalde plaats als levensgevaarlijk ervaart, daar zal blijven doorrijden. Ongevallencijfers geven ook geen aanduiding van 'levensgevaarlijke' toestanden. Onze bedoeling is om in die wegen fietsvoorzieningen aan te brengen. Daartoe hebben wij ook een
budget aangevraagd in de meerjarenbegroting om in een aantal van deze wegen nu reeds fietssuggestiestroken aan te brengen, in afwachting dat de aanleg van fietspaden kan onderzocht worden. Voor de hier aangehaalde straten is dat het geval in de Guido Gezellestraat, Schomstraat/Bosstraat en Middenstraat, waar we dus volgend jaar hopen fietssuggestiestroken aan te brengen".
In 2020 zal het snelheidsplan zoals het ingevoerd is en dat nu ongeveer volledig is uitgevoerd,
geëvalueerd worden. "We zullen dan in een gemeenteraadscommissie nagaan of en waar er wijzigingen moeten aangebracht worden. In afwachting laten we in de aangeduide straten de
snelheid zoals ze is", zei Vanhees tot slot.