Aan de
Beverlosesteenweg ter hoogte van Bike Valley in Paal start Wegen en Verkeer met hakhoutbeheer. Dat is een eeuwenoude en alternatieve vorm van beheren van bomen en struiken. De bomen worden daarbij afgezaagd op een tiental centimeter boven de grond. In de volgende seizoenen schieten ze opnieuw uit.
"Het snoeien lijkt op het eerste gezicht drastisch, maar na enkele maanden komen alweer nieuwe scheuten uit de stronken tevoorschijn. Zo krijgen we verjonging van de beplanting in de berm en een rijker ecosysteem", zegt Wegen en Verkeer.
Net na het toepassen van hakhoutbeheer, is het uitzicht drastisch veranderd: na het afzagen reiken de stompen niet hoger dan 20cm, de natuurlijke buffer tussen de weg en de aanliggende huizen is visueel verdwenen.
"Deze situatie is tijdelijk. In het voorjaar komen de eerste nieuwe scheuten al terug tevoorschijn. Na enkele maanden kijkt u als omwonende op een jonge én meer gesloten begroeiing. Door het inkorten van de beplanting zijn de weg en het bijbehorende verkeer meer zichtbaar. Dit is tijdelijk, in het voorjaar schiet het groen snel uit. Het snoeien van struiken en bomen heeft in de bermen geen invloed op het geluidsniveau van een nabijgelegen weg. Beplanting houdt enkel geluid tegen als het gaat om een rij van bomen of struiken van enkele honderden meters breed die gesloten is van bodem tot kruin", zegt Wegen en Verkeer nog.