Chris Ume, pionier en specialist in AI, is vandaag nog een laatste dag in België. Gisteren ging hij met familie, vrienden en zijn Belgisch team van Metaphysic naar Kinepolis om samen de film ‘Here’ met Tom Hanks en Robin Wright te kijken. Beide acteurs komen in de film, dertig jaar na Forrest Gump, terug samen op het witte doek voor een opmerkelijke film waarbij AI een grote rol speelt. Voor Chris Ume, zijn broer Kevin en het team was dit een huzarenstuk, een titanenwerk en een uniek visitekaartje. In de film zijn Tom en Robin te zien op verschillende leeftijden. De acteurs zijn via AI jonger of ouder gemaakt. Straffe toebak!
Niemand van het team, buiten Chris die op de Amerikaanse première aanwezig was, had de film gezien. Het was dus voor de hele groep een spannende avond. Simon Deckers uit Zonhoven, de rechterhand van Chris, op het gebied van AI, was zeer tevreden over het eindresultaat op het witte doek. En ook Chris is heel trots op dit teamwerk.
“Ik ben heel blij en trots op het team wat we hier hebben bereikt”, zegt Chris Ume.
“We hebben deze opdracht gekregen toen we America’s got talent aan het doen waren. We waren toen een bedrijf met dertig mensen maar door de opdracht van deze film hebben we ons team moeten uitbreiden tot 100 mensen. Dat was een hele uitdaging om zoveel getalenteerde mensen te vinden, verspreid over heel de wereld. Maar ook een hechte groep uit Limburg, studenten van Syntra-PXL, dat maakt het mooi. Als we zoeken naar mensen, is het enthousiasme er en de wil om te werken belangrijker dan een diploma”.
Unieke film De film 'Here' is een unieke film op allerlei gebieden. Het vertelt het verhaal vanuit één kamer in een huis. We zien de grond in de oertijd, het terrein als heilige grond voor de Indianen, de bouw van het huis in de 18de eeuw en zo gaan we tot het heden. Rode draad is het leven van Richard (Tom Hanks) en zijn vrouw Margaret (Robin Wright) van in de sixties tot nu. De toepassing van AI om de acteurs van leeftijd te veranderen is fenomenaal.
De film is doorspekt met elementen uit de Amerikaanse geschiedenis door de eeuwen heen maar heeft ook een dieper achterliggende boodschap over het dagelijkse leven, de sleur, de hoop en verwachtingen die niet altijd worden voldaan in een mensenleven. Zo wil Margaret weg uit het huis maar haar levenslust wordt lange tijd gefnuikt tot ze de stap tot echtscheiding, veel te laat, durft zetten. Ook Richard, zet zijn tekentalent aan de kant voor werk en familie. De Spaanse griep, corona en (jong)dementie zitten mooi verweven in het verhaal. Kortom, het leven zoals het is, in een uniek filmdecor. (Hans Put)