Beringen is al een tijdje een bouwwerf: eerst waren er de werken op de E 313, nu ligt de Paalsesteenweg open, binnenkort begint het verhogen van de twee kanaalbruggen.
Bert Schoofs (Voluit) maakt zich zorgen dat de aan- en afvoer van vrachtwagens die naar de verbrandingsoven rijden het verkeer helemaal in de knoop legt. Hij heeft naar eigen zeggen al veel studies gezien over de werken, maar nooit zijn er cijfers over de verkeersstromen.
Volgens Werner Janssen (N-VA) heeft de stad nood aan een globaal mobiliteitsplan, waarbij alle werken op elkaar zijn afgestemd. Een voorstel in die zin werd door de meerderheid afgewezen. De N-VA pleit voor een fietssnelweg van Beringen naar het station van Diest.
Thomas Vints (CD&V) zegt dat er een inhaalbeweging is gedaan inzake de staat van de wegen, maar moet toegeven dat de fietspaden nog moeten volgen. Vints wil ook huurfietsen aanbieden aan het station van Beringen. De schepen hoopt dat er snel kan begonnen worden met de heraanleg van het kruispunt aan de Palace in Beverlo. Dat zou een rotonde moeten worden, maar er loopt nog een juridische procedure.
Burgemeester Webers droomt van een aparte fietsburg over het kanaal tussen Paal en Beringen-centrum (maar dat is naar verluidt erg duur). De burgervader komt ook met een opvallend idee: fietspaden van Beringen-centrum naar Be-Mine of naar Paal die overdekt worden met zonnepanelen. Deelgemeentes letterlijk met elkaar verbinden, wie weet helpt dat het samenhorigheidsgevoel, aldus de burgemeester. En daarmee is de cirkel van het debat mooi rond.
(Gert Gommé)