De
brug over het Albertkanaal in Beringen zal tegen 2020 verhoogd worden om hogere containerschepen op het Albertkanaal toe te laten. De aanleg van de nieuwe brug die gepland is, doet nog veel vragen oproepen bij de Beringse ondernemers.
Onafhankelijk raadslid Hilaire Poels stelde hierover een vraag op de gemeenteraad.
"De ondernemers hadden gehoopt op een verdubbeling van de capaciteit van de nieuwe brug. 2 x 2 rijvakken en dus eerder voorsorteren op de nieuwe brug om enerzijds na een halve cirkel af te slaan op de Kasteletsingel richting Beringen-Mijn en anderzijds het verkeer rechtdoor op de Kasteletsingel richting Heusden", stelt Poels.
Bezorgde ondernemers willen meer duidelijkheid en hopen op een ontmoeting met AWV, Scheepvaart en vooral studiebureaus waar alle gehanteerde cijfers en parameters op tafel komen.
"Er is slechts elke 50 jaar budget voor een dergelijk project. We moeten dan ook zeker zijn dat het perfect is berekend", zegt Poels nog.
"Ik kan u bevestigen dat voor de brug is gekozen voor een type dwarsprofiel van 2 x 1 rijstrook met elk een breedte van 3,30 meter en een dubbelrichting fietspad van 3 meter breed, aan de noordzijde van de brug. Dit fietspad is fysiek gescheiden van de rijweg, met een tussenafstand van 1,5 meter ten opzichte van de rijweg. Verkeersonderzoek en –simulaties hebben aangetoond dat dit type wegprofiel op de brug de verkeersstromen op een gepaste manier zal kunnen afhandelen", laat
schepen van verkeer Jean Vanhees weten. De schepen antwoord wel positief op de vraag voor een meeting.
"Ik kan u aangeven dat de projectpartners de intentie hebben om, na goedkeuring van de projectnota door de RMC, een informatie- en communicatiecampagne over het project en de uitvoering van de werken op te starten. Er kan dan ook positief op uw vraag worden ingegaan, evenwel met de bemerking dat we ons niet wensen te beperken tot de doelgroep van de ondernemers maar alle geïnteresseerden en in bijzonder ook de omwonenden", zegt schepen Vanhees nog.