Onze woonzorgcentra sluiten noodgedwongen de deuren voor bezoekers en dat zorgt toch voor uiteenlopende reacties maar de meeste familieleden hebben begrip voor de situatie. De telefoon stond deze ochtend roodgloeiend bij zowel
woonzorgcentrum Prinsenhof als Ocura. Die vragen gingen vaak over praktische zaken zoals de was.
"De meeste mensen reageren wel begripvol en beprijpen de ernst van de situatie. Sociaal heeft dit uiteraard een grote impact maar we gaan daar extra aandacht aan geven. Zo gaan we
skypesessies organiseren en we gaan extra activiteiten op poten zetten voor de mensen zodat de sociale contacten optimaal blijven", zegt
Elke Pauly, directeur van wzc Prinsenhof in Stal.
Ook bij Ocura maken ze van de nood een deugd.
"Voor de bewoners die een beetje achterblijven, gaan we hen de nodige vreugde geven. We gaan extra dingen doen in de keuken want eten is heel belangrijk voor die mensen. We gaan ook ipads aankopen zodat mensen kunnen skypen", zegt
Dave Roosen, directeur van Ocura Beringen en Herk-de-Stad.
Er zijn nu vooral een aantal praktische zaken die moet aangepakt worden zoals het regelen van de was.
"De was is inderdaad een belangrijk thema, we hebben daar goed afspraken over gemaakt. We gaan een sas creëren om de mensen hun spullen af te zetten zodat onze mensen alles naar de kamers kunnen brengen of ophalen. Dat vergt wel wat extra werk maar dat lukt wel", zegt Roosen nog.