Gisteren werd bij PXL Education, de lerarenopleiding van Hogeschool PXL in Hasselt, het boek
'Hoogbegaafdheid in dialoog' van Geert Conard voorgesteld.
Het boek is gebaseerd op de bachelorproef “Succesvolle communicatie voor leerkrachten, scholen en ouders van hoogbegaafde leerlingen” van afstuderende zij-instromer Geert Conard uit Beverlo. Dit boek biedt waardevolle inzichten en handvatten om de communicatie tussen deze perspectieven aanzienlijk te verbeteren.
De resultaten van het onderzoek werden aangevuld met heel wat persoonlijke ervaringen en anekdotes. Als ouder van een hoogbegaafde dochter kon Geert immers zelf ervaren hoe meerdere schoolwissels noodzakelijk bleken vanwege ontoereikende ondersteuning. Dat hij hierin niet alleen staat bleek uit het onderzoek, maar ook uit de vele gesprekken die hij voerde met andere ouders van hoogbegaafde leerlingen. Wanneer de communicatie met leerkrachten vastloopt zien de meeste ouders een schoolwissel als enige mogelijke oplossing. Uiteraard is dat niet positief of bevorderend voor de schoolervaring van de leerling. Telkens moet de leerling weer helemaal opnieuw beginnen met andere leerkrachten, andere cursussen en andere medeleerlingen.
Geert bracht de meest voorkomende misvattingen over hoogbegaafdheid in kaart en creëerde een communicatiemodel dat inzicht geeft in de belangrijkste drempels bij je gesprekspartners.
Het boek werd geschreven als eindproject binnen het PXL-excellentieprogramma. Dit programma zal vanaf volgend academiejaar de basis vormen van het nieuwe traject voor hoogbegaafde studenten.
Meer info
via deze link.