Er komen
‘bootcamps’ voor schoolteams uit het basisonderwijs die op korte tijd veel willen leren over het gebruik van ICT in de klassen. Ook ICT-coördinatoren zullen een ‘bootcamp’ kunnen volgen rond specifieke thema’s zoals privacybescherming en cyberveiligheid.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts trekt hier € 1 miljoen voor uit. “De Digisprong is veel meer dan een golf aan ICT-toestellen: we investeren ook in ICT-beleid en in de digitale vaardigheden van de leerkrachten”, zegt Weyts. “Ons onderwijs had een achterstand inzake digitalisering, maar we buigen die achterstand nu om in een voorsprong. Dat verbetert ook de onderwijskwaliteit”.
De coronacrisis heeft digitale kloof in het onderwijs blootgelegd.
Voor C
arine Theunis, coördinerend directeur van scholengroep PIT uit Beringen-Lummen zijn deze Vlaamse centen meer dan welkom.
“De extra Digisprong-middelen die de overheid vorig schooljaar beschikbaar heeft gesteld in het onderwijs, hebben ervoor gezorgd dat onze scholengemeenschap een concreet ICT-beleidsplan voor onze basisscholen is gaan uitwerken.
Dit plan is een werkdocument om het Digisprong-verhaal efficiënt te kunnen uitrollen. Naast de visie op ICT en een inventaris van de infrastructuur staan hierin de vereiste kwalificaties van het personeelsteam uitgeschreven.
Een beleidsplan opstellen en de school voorzien van een goede ICT-infrastructuur heeft enkel meerwaarde wanneer de schoolmedewerkers deze vernieuwing omarmen en beheersen.
We beseffen dat het niet voor iedereen evident is om met nieuwe technologie aan de slag te gaan.
Naast de fysieke toestellen is er een grote laagdrempelige vormingsnood voor de personeelsleden.
De extra middelen voor bijscholing die nu voorzien worden om onze teams onder te dompelen in de digitale wereld is een fijne, bijna noodzakelijke tegemoetkoming.
We hopen dat deze bootcamps de vraag naar professionalisering op maat van alle leraren voldoende zal inlossen. Onze basisscholen hebben deze gerichte en dringende impuls immers nodig om een sterke digitale inhaalbeweging te kunnen realiseren.
We hopen dat we op korte termijn ICT-competente personeelsleden op de werkvloer hebben zodat de ICT-competenties bij onze leerlingen optimaal ontwikkeld worden en het onderwijsproces van onze kinderen alle kansen krijgt”, zegt Carine Theunis.