Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert ongeveer
€ 1 miljoen in de verdere uitbouw van STEM-onderwijs dat begint in de kleuterklas en doorloopt tot het hoger onderwijs. Voor het eerst zullen de STEM-initiatieven in het basisonderwijs afgestemd worden op de STEM-projecten in het secundair onderwijs, zodat er voor kinderen en jongeren één doorlopende leerlijn ontstaat. Elk jaar zullen er honderden leerkrachten een gespecialiseerde opleiding rond STEM krijgen, zodat ze nog beter STEM-vaardigheden kunnen doorgeven aan leerlingen. En er is een impuls voor de ontwikkeling van nog meer en nog beter didactisch materiaal rond STEM.
En dat nieuws wordt positief onthaald bij Spectrumcollege Beringen-Lummen.
Investeren in STEM-onderwijs is immers een goede zaak volgens Eva Kuijpers, coördinerend directeur van Spectrumcollege Beringen-Lummen.
"Het Spectrumcollege blinkt al uit in STEM-onderwijs. Dit is niet alleen zichtbaar met onze nieuwe STEM-academie. Binnen het domein STEM bieden we de volledige waaier van sterke theoretische doorstroomrichtingen tot de richtingen gericht op arbeidsmarkt en alles er tussenin. Bijvoorbeeld onze nieuwe richting Biotechnische Wetenschappen zet naast het theoretische aspect volop in op het onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen en verdiepte wiskunde.
Als Spectrumcollege kunnen we het initiatief van de minister alleen maar toejuichen. Zelf durf ik ons hier voorloper te noemen. Met onze STEM-academie zetten we vandaag de dag al volop in op deze overgang van basis naar secundair. Zo trekken we zelf naar de lagere scholen of nodigen de lagere scholen uit om gebruik te maken van onze mooie, innovatieve en goed uitgeruste infrastructuur, onze legostudio of "STEM-lab", zegt
Eva Kuijpers.
Ook
STEM-coördinator van het Spectrumcollege, Jens Elsen, is blij.
"Deze investeringen zijn weer een stap in de goede richting om het STEM-onderwijs aantrekkelijker te maken. De gloednieuwe STEM Academie van het Spectrumcollege biedt in Beringen, Lummen én omgeving tal van initiatieven om kinderen op jonge leeftijd nieuwsgierig te maken voor wetenschap en technologie. De groeiende interesse is duidelijk te merken aan de Lego Education workshops die razend populair zijn.
Een leerlijn STEM op alle onderwijsniveaus is de ideale manier om vaardigheden en kennis op één lijn te krijgen. Zo kan men bijvoorbeeld in het kleuter- en lager onderwijs een mooie basis creëren die in het secundair onderwijs verder uitgebouwd kan worden. Wanneer je investeert in een stevige fundering pluk je daar levenslang de vruchten van... Een concreet voorbeeld hiervan is computational thinking; een vaardigheid die al op zeer jonge leeftijd gestimuleerd kan worden door middel van leuke didactische werkvormen.
Als leerkracht STEM en coördinator van de STEM Academie zie ik met deze investeringen alleen maar voordelen om het STEM-onderwijs nog verder uit te bouwen", zegt Jens enthousiast.