Het autosalon is deze week gestart,
niet op de traditionele manier in Brussels Expo, maar met een corona alternatief
bij de dealers zelf. De hamvraag is nu: Is de toekomst elektrisch? Volgens de
Belgische autofederatie FEBIAC hebben elektrische auto's een
historische doorbraak gerealiseerd en bereiken ze voor het eerst een niveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens. Die stijging is vooral toe te schrijven aan het aantal bedrijfswagens die kiezen voor elektrisch of hybride, de meest voordelige fiscale wagens.
Toch werden er afgelopen jaar veel minder wagens verkocht dan gemiddeld. Het is de eerste keer sinds het begin van de 21ste eeuw dan de markt onder de symbolische grens van 4000.000 stuks duikt. Het jaargemiddelde sinds 2000 ligt op 501.585, een flinke daling dus.
Traditioneel worden er in de maand januari het meeste wagens verkocht en is het extra druk bij de dealers. Wij gingen eens kijken bij garage Kenens in Paal.
"De toekomst is zeker elektrisch, wij evolueren als mens maar de automobiel evolueert nog sneller dan wij. De toekomst is zeker groener. Elektriciteit is dan wel duurder geworden maar de verhouding is nog altijd dat een elektrische wagen een derde minder verbruikt", zegt Joris Kenens.
Vinden de particulieren ook de weg naar de elektrische wagens?
"De vraag is zeker groter, nu wordt er meer vergeleken. Gaan we voor diesel , benzine, hybride of volledig elektrisch? We hebben in het gamma van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter al elektrische versies verkocht aan particulieren. De benzinewagens hebben nog altijd de bovenhand en dat is meestal omwille van het prijsverschil. De aankoopprijs is toch doorslaggevend. We merken zeker een progressie en een aantal klanten kiest ook bewust voor het milieuaspect. Wie zonnepanelen heeft, is zeker gebaat met elektrische wagens. Er zijn ook bedrijven die gratis laadpalen ter beschikking stellen voor hun personeel, dat zijn mooie voordelen. Ook de onderhoudskosten zijn een stuk minder.
Met welke vragen zitten de mensen nog?
"De meest voorkomende vraag gaat over de autonomie, het aantal kilometers dat er kan gereden worden. Ook over de laadmogelijkheden zijn er nog vragen. Ook over taksen, die zijn bij elektrische wagens veel lager, komen er vragen. Thuisladen is geen probleem bijvoorbeeld, dat kan in een gewoon stopcontact. Dat duurt wat langer maar 's nachts opladen is voldoende om telkens te herladen. De autonomie schommelt nu rond de 300km wat voor de meeste mensen voldoende is. En dat zal in de toekomst zeker nog verbeteren".
Zijn er ook nadelen?
"Eigenlijk niet, je hebt geen geluid, geen schokken, geen geur. Het comfort van elektrisch rijden is enorm. Als mensen bij ons een testrit doen, zijn ze meestal meteen verkocht. Het rijden is echt zeer aangenaam. Ik zie alleen maar voordelen bij het rijden", zegt Joris tot slot.