Overdreven snelheid is en blijft een doorn in het oog als
we het thema verkeersveiligheid bekijken in het jaarverslag van de politie. Er werd
opnieuw hard ingezet op snelheidscontroles. Het aantal uren
bemande snelheidscontroles steeg en haalde ruimschoots
de vooropgestelde doelstelling van 704 uren/per jaar. Meer
bestuurders ontvingen dan ook een snelheidsboete. "Onze
inspecteurs zetten diverse snelheidsduivels aan de kant,
trokken meerdere rijbewijzen onmiddellijk in en namen
acht ‘racers’ in beslag. Wij hopen dat deze aanpak, op lange
termijn een ontradend effect zal creëren", zegt burgemeester Vints.
Het
aantal verkeersslachtoffers steeg lichtjes: we noteren
vooral meer ‘licht gewonden’ maar, jammer genoeg, in
totaal ook 3 dodelijke slachtoffers.
"Tijdens de eerste maanden van 2021 maakte de
verkeersveiligheid binnen onze zone onderwerp
uit van een gerichte communicatiecampagne.
In september 2020 lanceerde de lokale politie de
verkeerscampagne ‘Hoe zit dat?’. Burgers konden gedurende
3 maanden onduidelijke verkeerssituaties melden. De
campagne bleek een succes: in totaal liepen er 144
meldingen binnen. In 2021 startte het korps met de verdere
uitrol van de campagne", zegt korpschef Geert Wouters.
Onder het motto ‘Zo zit dat!’ werd
gedurende 15 weken een aantal verkeerssituaties toegelicht.
Dit gebeurde via Facebook en Instagram maar ook op de
website en in de politiekrant verschenen verduidelijkingen.
Daarnaast werden er ook diverse verkeerscontroles op touw
gezet: de wijkinspecteurs controleerden meermaals het
verkeer van en naar de lokale scholen. Het correct gebruik
van de kinderzitjes en de veiligheidsgordel vormden hierbij
twee heikele punten. Het aantal inbreuken tegen het dragen
van de veiligheidsgordel steeg in zijn totaliteit met 16%.
Ook het aantal vaststellingen van alcoholgebruik achter het
stuur steeg: er werden 21% meer inbreuken geregistreerd.
Wellicht is deze stijging deels te wijten aan de terugkeer naar
het ‘normale’ leven.
"We blijven ook hier vasthouden aan de
gekende provinciale en nationale acties zoals de SLim-acties
en de BOB-campagnes.
De medewerkers van onze verkeersdienst hielden een
planning aan om maandelijks samen met de medewerkers
van de Vlaamse Belastingsdienst controles uit te voeren
op de autobelasting: voertuigen die de autobelasting niet
(tijdig) betaald hadden, werden uit het verkeer gehaald en
dienden de achterstallige schuld onmiddellijk te vereffenen.
Ook deze acties wierpen ruimschoots hun vruchten af en
zorgen voor een gelijke behandeling.
Vanaf het najaar 2021 kon onze verkeerseducator gelukkig
opnieuw langsgaan in de lagere scholen. Na een lange
afwezigheid wegens corona was ook hij blij de draad opnieuw
te kunnen opnemen. Zo hopen we ook in 2022 weer het
fietsexamen voor de leerlingen van het zesde leerjaar te
kunnen organiseren", zegt Geert Wouters nog.