In het kader van de lancering van de Beringse Digibank werd gisterenavond in het stadhuis een
gespreksavond georganiseerd over de voor- en nadelen van digitalisering. Vaak wordt er vanuit gegaan dat vooral senioren niet mee zijn, maar ook jongeren hebben het moeilijk om de digitale snelweg te volgen. Eén van de gesprekspartners aan tafel was
Wien de Geyter van Febelfin. En zij vertelde dat uit de laatste cijfers blijft dat vooral jongeren slachtoffers zijn van phishing.
"In 2022 hebben cybercriminelen massaal veel phishingberichten uitgestuurd en zich daarbij voorgedaan als vertrouwde organisaties, zoals banken, nutsbedrijven en overheidsdiensten. Ongeacht leeftijd, opleidingsniveau, taal… iedereen ligt in het vizier van cybercriminelen, helaas ook jongeren. Voortdurende waakzaamheid blijft dus de boodschap'; vertelde de Geyter.
Hoe evolueert online fraude en wat zijn de meest actuele fraudevormen? Zijn ‘phishing’ en ‘geldezels’ voldoende gekend? Waar legt de sector zijn focus? Febelfin liet terug een onderzoek uitvoeren met het studiebureau IndiVille.
"9 Belgen op 10 zouden in geen enkel geval hun codes aan de bank doorgeven. Hoewel we een verbetering zien in de cijfers, zouden nog te veel jongeren hun bankcodes doorgeven als hun bank daarom vraagt.
Vooral jongeren weten niet wat ‘phishing’ is. 8% van de Belgen heeft nog nooit gehoord van phishing, maar vooral jongeren kennen de term nog niet voldoende (23%). Meer phishingberichten in 2022, dus meer buit. In 2022 werd er in totaal 39,8 miljoen euro buit gemaakt naar aanleiding van phishing, een stijging in vergelijking met vorig jaar (2021: 25 miljoen euro). Criminelen speelden daarbij handig in op de energiecrisis om nog meer mensen in de val te doen trappen. Problematiek van de geldezels blijft groot. 17% van de jongeren zou zijn bankkaart en pincode uitlenen", blijkt uit het jaarrapport van Febelfin.
Positief is wel dat ongeveer 75% van alle frauduleuze overschrijvingen n.a.v. phishing werd gedetecteerd en geblokkeerd of teruggevorderd.