Judith Urlings uit Paal heeft een
nieuwe evaluatiemethode uitgewerkt om te bepalen of oudere bestuurders nog mogen autorijden. Want wanneer zijn oudere bestuurders nog geschikt om met de wagen te rijden? Om op die vraag een snel en efficiënt antwoord te geven ontwikkelde UHasselt-onderzoekster Judith Urlings in samenwerking met het Jessa Ziekenhuis een nieuwe evaluatiemethode. “Oudere bestuurders worden nu te snel doorgestuurd voor een rijproef, een stresserende en complexe opdracht voor velen, met ook een grote maatschappelijke kost. Met deze evaluatiemethode kunnen artsen sneller en laagdrempeliger de rijgeschiktheid van ouderen bepalen”, zegt dr. Judith Urlings.
“We zien dat mensen alsmaar langer blijven rijden met de wagen. Maar wanneer is iemand op leeftijd nog geschikt om te rijden of niet? Ook die vraag wordt vaker gesteld, onder andere omdat mensen steeds langer leven met chronische aandoeningen. Het zijn dan vaak de kinderen of de partner van de oudere bestuurder die zich zorgen beginnen te maken.”
In België kan je met vragen over rijgeschiktheid terecht bij een arts, meestal de huisarts of de geriater. Wanneer die niet tot een beslissing over de rijgeschiktheid kan komen, volgt een doorverwijzing naar
CARA, het rijgeschiktheidscentrum van VIAS Institute. Uit jaarcijfers van VIAS blijkt dat 90 procent van de oudere bestuurders die zo een evaluatie afleggen toch slagen.
“Dat is een hoog aantal. Je kan je dus de vraag stellen of een deel van deze chauffeurs dan wel deze test hadden moeten afleggen. Vooral omdat zo een evaluatie voor velen complex en stresserend is. Deze uitgebreide evaluatie heeft natuurlijk ook een kostprijs, betaald door de overheid. Tijdens mijn doctoraat heb ik daarom een gefaseerde evaluatiemethode uitgewerkt die voorspellend werkt, waardoor enkel de complexe gevallen nog een rijproef op de weg zullen moeten afleggen”, legt Judith uit.
Arts-geriater dr. Mark Lutin van Jessa Ziekenhuis werkte mee aan dit onderzoek, hij ziet in deze nieuwe gefaseerde evaluatiemethode een grote meerwaarde voor artsen. “Deze doctoraatsthesis is de eerste die bruikbare kennis aan artsen biedt om rijveiligheid bij ouderen bespreekbaar te maken en een betere afweging te maken in het beoordelen van hun rijgeschiktheid,” zegt dr. Lutin, die ook coördinator is van het centrum Samen Veilig Mobiel.