Wie dit jaar nog een nieuwe fiets wil kopen, mag niet te kieskeurig zijn of moet veel geduld hebben. Door de coronacrisis kunnen veel fietsonderdelen niet geleverd worden en dat voel je in de winkel.
Marc Hendrikx (foto)
uit Koersel, zaakvoerder van fietsenfabrikant Jools, voelt dat in zijn productiehal op industriezone West-LImburg. "De fabrikanten van de onderdelen hebben allemaal te kampen met productieproblemen, zo zijn we nu al onze productie aan het plannen voor 2023, dat is 36 maanden op voorhand. Vroeger was dat 6 tot 12 maanden. Dat heeft wel een impact op onze financiën want we moeten wel een voorafbetaling doen op die onderdelen. Wij kunnen niet aan de vraag voldoen, dat is wel jammer. Met Jools zitten we gelukkig nog tamelijk goed, we kunnen de bestelde fietsen leveren aan de winkels maar bij andere merken loopt de wachttijd op tot een half jaar of meer.", zegt Marc.
Voor de fietswinkels is het beperkte aanbod geen goed nieuws. Sinds vorige jaar wordt er door corona meer gefietst en veel klanten willen daarom een nieuwe fiets.
"Het is op dit moment zeker niet makkelijk. Onderdelen zijn een ramp, zo goed als niet op voorraad.
Kinderfietsen zijn er ook heel weinig. MTB's en kinderfietsen zijn er ook weinig sinds 2 weken. De MTB's beginnen er wel terug aan te komen. Koersfietsen kan ik helemaal niets verkrijgen. Enkel e-bikes en transportfietsen en gewone fietsen kan ik nu goed verkrijgen", zegt
Jannik Vanreppelen van Qout Fietsen in Beringen.Hetzelfde verhaal bij
Fietsen Bijloos in
Beverlo."Koers en mtb is dit jaar bijna niks meer te krijgen. Onderdelen in herstellingen zoals tandwielen moeten we tot 3 maanden wachten op leveringen. Ik heb fietsen in bestelling staan van vorig jaar september die pas geleverd gaan worden eind dit jaar. Het is een ramp aan het worden. NORTA zit met zijn klassieke fietsen zonder motor ook al zonder tot eind van het jaar. Er is een tekort aan onderdelen, vooral shimano. Ook transportfirma's profiteren van de crisis door prijzen te vragen voor containers op de boot die tot 6 maal hoger liggen dan normaal", zegt Luc Bijloos nog.
(foto Evi Clerckx)