Dit weekend werd de nieuwe
stalen boogbrug van het montageterrein langs het Albertkanaal naar haar definitieve locatie gevaren en
daar vakkundig op haar plaats gelegd. De bouw van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte
van alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot
9,10 meter om zo het vervoer over water te
stimuleren. De brug in Beringen wordt de langste stalen boogbrug over het Albertkanaal.
De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De boogbrug werd in het werkhuis
klaargemaakt en in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. De brug is immers te
groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de
verschillende delen aan elkaar gemonteerd.
Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de
landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.
Dit weekend is de gemonteerde stalen boogbrug van het montageterrein naar haar definitieve locatie
stroomopwaarts van de bestaande brug gevaren en daar vakkundig op haar plaats gelegd.
Afgelopen vrijdag is de brug van het montageterrein naar het ponton gereden met behulp van 4 sets SPMT1
rolwagens. Het ponton met vijzelsysteem heeft een capaciteit van 4000 ton. Zaterdagavond 20u is het ponton
met de brug van het montageterrein richting landhoofden gevaren. Vanaf 22u is dan gestart met het op
hoogte vijzelen van de brug. Deze operatie liep de ganse nacht door. Eénmaal op hoogte is de brug
zondagmorgen 39° gedraaid op het ponton. Na het roteren is de brug op haar definitieve positie geplaatst.
(foto's Hans Put)