Spectrumcollege zet vandaag haar
leerkrachten Latijn in de bloemetjes op de
Europese dag van de talen. Voor het Spectrumcollege de ideale gelegenheid om hun zeven leerkrachten Latijn uit te nodigen voor een campusoverstijgend interview en hen zowel in de kijker als in de bloemetjes te zetten. 'Latijn is een dode taal, wat heb je daar nu aan?’ vragen mensen zich vaak af. Toch kozen dit jaar
207 leerlingen voor de studierichting Latijn. Dat verbaast de vakleerkrachten Latijn helemaal niet. Mevr. Comhair, die Latijn geeft in Campus Beringen Middenschool, merkt dat haar leerlingen door de studie van Latijn zichzelf, hun kracht en studievaardigheid sneller ontdekken. Latijn is als een puzzel: dat is leuk om te doen maar vergt ook inspanning.
“Consequent nieuwe woorden leren, je grondig verdiepen in de structuur van een taal en de context van de verteller: dat verrijkt je als leerling. Als leerkracht kan ik in de Latijnse les alles aan bod laten komen: liefdesverhalen, geloof, broedermoord. Als we over Caesar bezig zijn, kunnen we dat bijvoorbeeld linken aan onze kalender. Maar zijn oorlogsretoriek is ook een dankbare bril om naar de oorlog tussen Rusland en Oekraïne te kijken”, aldus de leerkrachten Latijn.
Ook de collega’s Latijn uit Campus Paal, Jana Peeters en Marieke Stinckens, bevestigen dat leerlingen dankzij hun aanpak van ‘storytelling’ de rode draad snel mee hebben en knap linken leggen naar het dagelijks leven.
Mevr. Millet (foto), leerkracht Latijn van Campus Beringen Bovenbouw versterkt dat idee en helpt ineens graag een misverstand uit de wereld: leerlingen denken vaak dat je slim moet zijn om Latijn te doen. "Dat klopt niet: je wordt slim doordat je Latijn studeert. Naast een stevig fundament voor denkvaardigheden, krijgen deze leerlingen ook een grondige taalstructuur mee waaraan ze alle andere talen kunnen ophangen. Ze krijgen niet alleen voeling met de schoonheid van taal. Ze ervaren ook dat taal niet alleen de verpakking is van je gedachten, maar je gedachten ook stuurt. In de bovenbouw wordt tijdens de lessen Latijn ook ingezoomd op het academisch Nederlands, dat vaak duidelijk Latijnse wortels heeft. Dat geeft deze leerlingen een extra springplank naar het hoger onderwijs”, lacht Mevr. Millet.
Gevraagd naar de mooiste ervaringen van deze leerkrachten noemen ze voorbeelden van vakmanschap en verbondenheid. Mevr. Millet getuigt dat een klas haar omver blies wanneer ze op eigen initiatief een scene uit Caesar brachten, volledig in het Latijn. Zelf samengesteld, geacteerd en geregisseerd met een groep van 10 leerlingen in het kader van een tv-programma van Tom Waes. Vorig jaar mocht ook de Beringse leerling Jacqueline Penné als laureaat naar de Latijn Olympiade in Rome en intussen is ze Latijn gaan verder studeren.
Ook leerkrachten Ruth Timmers en Karen Neyens uit Campus Lummen benoemen fier dat ze al enkele leerlingen zo enthousiast gemaakt hebben dat ze zelf Latijn zijn gaan studeren in het hoger onderwijs.
Daarnaast zijn de studietrips naar Trier, Xanten of de meerdaagse uitstap naar Pompeï en Rome echte droomreizen. Leerlingen kijken daar nu al ontzettend naar uit.