Vandaag verscheen het
jaarlijkse Leegstandsrapport van Locatus. In 2019 steeg de leegstand van het aantal handelspanden in België voor het twaalfde jaar op rij. En op de koop toe was vorig jaar het historische dieptepunt. Nooit was de leegstand zo hoog: 11,2%. Deze stijging van 0,9 procentpunt is de hoogste sinds de start van de metingen van leegstand door Locatus. "Hoog tijd voor een duidelijke visie op lokaal én Vlaams niveau", stelt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.
In Beringen volgen de cijfers die trend
maar liggen onder het Vlaams gemiddelde"De totale leegstand in Beringen bedraagt op dit moment
10,5%. Voor het eerst in jaren is dit weer een lichte stijging. Vorig jaar bedroeg de leegstand bij ons 10,2%. Maar hiermee zitten we dus duidelijk onder het Vlaams gemiddelde. Zo goed als al onze buurgemeentes hebben een veel hogere leegstand als ons. Ter info: In 2013 kende Beringen met 13,2% nog één van de hoogste leegstandscijfers van Limburg", zegt
schepen van economie Werner Janssen. De cijfers van Locatus concluderen eveneens dat de leeggekomen panden het afgelopen jaar veel minder nieuwe bestemmingen kregen. Ze vragen zich daarbij af of de meest geschikte panden al gebouwd zijn of heeft herbestemming meer tijd en aandacht nodig? Voor Danny Van Assche van UNIZO is het duidelijk: "We moeten inzetten op beide. Enerzijds is er een overaanbod aan panden, dus er mogen er geen nieuwe meer bijkomen. Een betonstop voor retailpanden is nodig om deze immomarkt terug in evenwicht te brengen. Renoveren, vergroten, verkleinen of omvormen van winkelruimtes moet daartegenover gestimuleerd worden. Zo vinden (toekomstige) winkeliers toch hun ideale handelsruimte, zonder extra leegstand op andere plaatsen te creëren."
Anderzijds pleit UNIZO om in te zetten op herbestemming van leegstaande retailpanden: bedrijvige kernen creëren. "We moeten streven naar een gezonde mix in stads- en dorpskernen. Winkels die langere tijd leegstaan kunnen nieuwe functies krijgen. Wonen, horeca, openbare en private dienstverlening, maakbedrijven, co-working,… versterken elkaar en zorgen samen voor levendige kernen.", gaat Danny Van Assche verder.
"Ik denk dat we al heel veel aanbevelingen van unizo opvolgen. Het uitgangspunt van de ruimtelijke
detailhandelsvisie die wel nog herbekeken gaat worden, is om zoveel als mogelijk geen verspreide bewinkeling meer bij te bouwen zodat nieuwe zaken worden gestimuleerd om naar onze kernen te trekken. En met Lutgart, verhuis van stadhuis, nieuwe Cor proberen we bedrijvige kernen te creëren/maken van onze centra", zegt Werner Janssen nog.
Om bovenstaande oplossingen te kunnen realiseren moet het vergunningsbeleid van de verschillende lokale overheden op één lijn staan, afgestemd met betrokken én omliggende gemeenten. "Als we dit kunnen versterken met een plan per regio dat de planning van hele winkelgebieden bekijkt en een aantal uniforme uitgangspunten waarborgt, kunnen we deze stijgende trend van leegstand omkeren. Allen wanneer gemeenten geen aparte initiatieven kunnen nemen die bovenlokale effecten hebben, kunnen we structureel vooruit met ons retaillandschap.", concludeert Van Assche.