De coronacrisis heeft een zware impact op de leerprestaties van leerlingen in het (basis)onderwijs. Dat blijkt na
analyse door de KU Leuven op de resultaten van toetsen die leerlingen in het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen afleggen. De ongelijkheid tussen leerlingen nam significant toe, zowel binnen dezelfde school als tussen de scholen. Leerlingen lopen tot een
half schooljaar aan leerachterstand op.Ludo Elsen, coördinerend directeur van Spectrumcollege Beringen spreekt niet van een dramatische situatie in Beringen. "De analyse van de KU Leuven gaan we niet in twijfel trekken. Voorlopig hebben we van onze leerkrachten van onze drie middenscholen van het Spectrumcollege nog geen ernstige signalen gekregen dat de leerachterstand van onze eerstejaars leerlingen immens groot is. Binnen het Spectrumcollege spreken we niet van een dramatische situatie.
"Onze leerkrachten hebben wel de opdracht om zo
snel mogelijk zicht te krijgen op de beginsituatie van de leerlingen. Bij het begin van het schooljaar geldt dit zowel voor het welbevinden als voor de leerachterstand. Sowieso wordt bij de start van het schooljaar extra aandacht besteed aan het individuele welbevinden en aan het sociale aspect en de groepsvorming. Leerlingen moeten zich zo snel mogelijk ‘thuis en goed ’ voelen op school zodat ze zich 100% kunnen concentreren op het leren. Wat het leren betreft zullen de leerkrachten meer aandacht moeten besteden aan de noodzakelijke voorkennis. Daarom is het herhalen en opfrissen van noodzakelijke leerstof dit schooljaar nog belangrijker. Tijdens de begeleidende klassenraden van oktober wordt er extra aandacht besteed aan het welbevinden en de mogelijke leerachterstand van onze leerlingen. Op basis van deze eerste screening zullen we gepaste remediëring en uitdagingen aanbieden", zegt Ludo Elsen.