Vandaag hebben federaal minister van Mobiliteit François Bellot, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, gouverneur Herman Reynders, burgemeester Wouter Beke, tal van Limburgse en Kempense politici en Infrabel CEO Luc Lallemand het
startschot gegeven voor de elektrificatie-werken op de spoorlijn Mol – Hasselt. De 38 km lange spoorlijn wordt volledig geëlektrificeerd zodat NMBS er vanaf eind 2022 elektrische treinen kan laten rijden. Het is een belangrijke investering in de mobiliteit voor zowel de Kempen als Limburg en meteen de laatste stap om het Limburgs spoorwegnet (de reizigerslijnen) volledig te elektrificeren.
De eerste werken op het terrein omvatten de inrichting van de bestaande werfinstallatie in Zolder, het maken van proefsleuven voor kabels en leidingen, en het plaatsen van de bovenleidingspalen. De aannemer voor deze werken, die op het baanvak
Balen-Leopoldsburg-Beverlo zullen starten en gefaseerd zullen verlopen, is de Tijdelijke Handelsvennootschap BAM TRACK – BAM INFRA RAIL.
In totaal moeten er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en zal er 1.400 ton staal voor de bovenleidingsconstructies worden gebruikt. Op het traject van de spoorlijn 15 moet er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd worden: 38 km spoor tussen Mol tot de spoorvertakking Zonhoven waarvan
10 km dubbelspoor tussen Beverlo en Zolder, een bijspoor in Leopoldsburg en ook enkele bundelsporen in Mol. Hiervoor moet er ruim 300 km aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding worden uitgerold.
Daarnaast zijn er voor de elektrificatie ook andere infrastructuurwerken nodig zoals de verhoging van 4 bruggen (de bruggen Stationsstraat, Zandstraat en
Koerselsesteenweg in Beringen en de brug ‘recreatief fietspad’ in Zolder) en aanpassingen aan de leuningen van 5 andere bruggen. Infrabel maakt van deze werken ook gebruik om de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen grondig te renoveren en verschillende wissels in het station Mol te vernieuwen. In het kader van de verhoging van de brug over het Albertkanaal in Kuringen zullen er ook spoorwerken gebeuren.
Als gevolg van de elektrificatiewerken op spoorlijn 15 zal er geen hinder zijn voor het reizigersverkeer met uitzondering van een aantal (nog te bepalen) werkweekends, maar dan zal NMBS steeds voor een alternatief voor de reizigers zorgen.