In de ambtswoning van de gouverneur heeft
Toerisme Limburg maandagmiddag haar "
Gastenplan 2020-2025" gepresenteerd. Dit visiedocument dat voorgesteld werd aan beleidsmakers, publieke en private partners zal het toerisme in Limburg de komende zes jaar vorm geven. Ook
Beringen zal in dit verhaal een belangrijke rol spelen met het Kolenspoor, be-MINE en het nog te bouwen belevingscentrum be-MINE Pit.
Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Onze provincie heeft een bijzondere mix tussen groen en stedelijkheid, met een zeldzaam evenwicht tussen ondernemerschap en levenskwaliteit. Connecteren of even afschakelen - bij ons is er plaats voor allebei. Die sterkte gaan we uitspelen in de promotie van onze bestemming. We willen Limburg op de kaart zetten als laadpunt voor jezelf.”
Het Gastenplan 2020-2025 past in de economische ontwikkelingsstrategie van de provincie en moet net als het Strategisch Actieplan (STAP) helpen de vrijetijdseconomie als economische hefboom in te zetten.
Voor de uitvoering ervan maakt de provincie 143 miljoen euro vrij. Inhoudelijk worden er een aantal fundamentele keuzes gemaakt die de algemene welvaart en onze levenskwaliteit moeten verhogen. Zo kiest het gastenplan voor een internationale positionering van Limburg onder het merk Visitlimburg.be.
Weldra wordt dit ook de nieuwe naam van Toerisme Limburg zelf.
Het internationale potentieel werd eerder al aangetoond met fietshefboomprojecten als "Fietsen door het water" in Bokrijk en "Fietsen door de bomen" in Bosland. Het Kolenspoor en het Fruitspoor zijn voorbeelden van bijkomende projecten die de internationale ambitie verder kracht moeten bijzetten “We mikken op toproutes die de voornaamste trekpleisters, landschappen en erfgoedsites verbinden. We gaan niet voor meer kilometers, maar wel voor de beste kilometers”, benadrukte gedeputeerde Igor Philtjens.