Het
'koop lokaal"-verhaal is in Beringen een groot succes. Bij Toerisme Beringen kan je geschenkbonnen kopen die je bij lokale handelaars kan inruilen. De stad promootte deze bij Moederdag. En dit jaar werden er al voor bijna
20.000 euro meer geschenkbonnen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook voor Vaderdag zet de stad nog een campagne op.
Lokaal kopen is een trend geworden. Zo blijkt uit een onderzoek van VLAM dat 76% van de ondervraagden het belangrijk vinden om lokaal te kopen. Zo is er een
stijging van de verkoop via bio-producten en hoeveproducten. Dat merken ze onder andere bij Hoeve Machiels in Beverlo en de Wintershoeve in Paal.
"We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding", stelt het onderzoek van VLAM.