Vandaag organiseert Unizo de
Dag van de Ondernemer en ze vragen bijzondere aandacht voor de zovele ondernemende mensen die onze economie dag na dag doen draaien en voor welvaart zorgen. Veel van wat we allemaal als 'vanzelfsprekend' beschouwen hebben we grotendeels aan hen te danken. Om dit te illustreren neemt UNIZO het
voorbeeld van sponsoring. Niemand die er misschien ten volle bij stilstaat, maar uit een - erg voorzichtige - berekening door UNIZO, vertrekkend van een enquête bij een representatief staal van 737 ondernemers, blijkt dat onze Vlaamse en Brusselse kmo's op jaarbasis minstens
716 miljoen euro aan sponsoring uitgeven. Geld dat vaak naar sportverenigingen of -wedstrijden gaat, maar ook naar culturele organisaties, goede doelen, jeugdbewegingen, lagere en middelbare scholen, buurtwerkingen, openbare diensten...
Truitjes van de lokale voetbal- of wielerploeg zijn een klassieker. En welke lokale vereniging, school... is nog nooit bij ondernemers in de buurt gaan aankloppen om een activiteit te sponsoren?
"Maar denk, bijvoorbeeld, ook aan de ondernemersvereniging die mee een benefietactie opzet om een dure medische behandeling, een elektrische rolstoel van een lokale inwoner te financieren. We zouden hier nog lang kunnen doorgaan. Zo hebben 8 op de 10 Vlaamse en Brusselse kmo's in het recente verleden wel één of meerdere initiatieven gesponsord, blijkt uit de enquête van UNIZO.
Daarbij besteedt iets minder dan 1 op 5 ondernemers maximum €250 euro op jaarbasis aan sponsoring. Voor
40% gaat het om een bedrag tussen €251 en €1.000. 15% geeft tussen €1.001 en €2.000 euro uit, en nog eens 15% tussen €2.001 en €5.000. Bij 1 op 10 ondernemers is het jaarbedrag groter dan €5.000", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.