Het FIM wereldkampioenschap houdt dit weekend halt in
Lommel. Zonder enige twijfel de meest besproken GP van het jaar. Lommel staat dan ook bekend als de zwaarste motorenomloop ter wereld. Voor het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team van de
Paalse boys Hans Corvers en manager Marnicq Bervoets is het overigens een heuse thuisrace. Wij schoven teameigenaar Hans Corvers vier vraagjes onder de neus.
1. We hebben vijf van de negentien GP's achter de rug. Ben je tevreden over de resultaten van je rijders tot dusver?
"Absoluut! Twee GP-zeges, vijf reekszeges, zes podiumplaatsen, de rode plaat en vorige week nog het volledig podium in de tweede reeks in Tsjechië. Dan kan je alleen maar tevreden zijn. Toch kunnen we nog beter. Geerts komt stilaan helemaal onder stoom. Als hij geen last van opgepompte armen heeft en vrij kan rijden, is hij duidelijk sterker dan vorig seizoen. Renaux staat knap op kop. Ik had voor het seizoen al voorspeld dat hij de meeste progressie zou maken. Heb je zijn eerste reeks in Loket gezien? Van achteraan naar plek vijf rijden, op dat moeilijke parcours. Chapeau. En dan is er onze youngster nog, Benistant. Ik heb met grote ogen staan kijken hoe hij in Maggiora en Loket een reeks won. Hij heeft veel in zijn mars, aan hem gaan we ook nog veel plezier aan beleven. Dit is zonder twijfel het sterkste team dat ik ooit gehad heb. Dat volledige podium in Loket is daar het beste bewijs van. Wie had zoveel jaar geleden ooit gedacht dat het kleine Kemea-team zoiets zou flikken? Ik droom er nu al stiekem van om ooit het volledige GP-podium in te palmen. Stel je voor."
2. Dit weekend staat de Grote Prijs in Lommel op het programma. Is zo'n thuisrace nog steeds speciaal?
"Uiteraard. Dicht bij huis, veel mensen die voor onze jongens komen kijken. Normaal gezien organiseren we in Lommel altijd iets extra voor onze sponsors. Een soort van VIP-arrangement. Maar door corona kunnen we dat niet riskeren. We willen onze rijders zo weinig mogelijk met andere mensen in contact laten komen. Stel je voor dat één van onze jongens op die manier besmet zou geraken. Dat vergeven we onszelf nooit. We zijn al blij dat we mogen crossen en dat er weer toeschouwers, beperkt weliswaar, zijn toegelaten. Hopelijk kunnen we in 2022 dan weer met alle toeters en bellen uitpakken in Lommel, want dat verdienen onze trouwe sponsors wel."
3. Je won tot nog toe één keer met je team in Lommel, vorig jaar met Ben Watson. Wat is het doel dit weekend?
"We moeten daar niet flauw over doen: we mikken opnieuw op winst, want we hebben drie goede zandrijders in het team. Normaal gezien zou Geerts een streepje voor moeten hebben in de Lommelse zandbak. Er zijn zondag 5.000 toeschouwers toegelaten. De helft daarvan komt voor Jago. Mooi die steun. Jago verdient het ook om zijn thuis-GP eens te winnen. Maar ik blijf voorzichtig. Kijk maar naar de voorbije jaren. De rest staat ook niet stil hé. Ook niet binnen ons eigen team. Ze beschikken alle drie over topmateriaal. Op dat vlak heeft Yamaha dit jaar weer een enorme stap vooruit gezet. Ze starten alle drie met podiumambities. Weet je wat Benistant onlangs tegen me zei? Hans, je moet niet meer zeggen dat dit een leerjaar is voor mij, dat de top 10 het doel is. Ik wil al een top drie-rijder zijn."
4. Het ultieme doel is natuurlijk de wereldtitel. Met drie rijders in de top 7 kan dat zelfs een interne strijd worden. Hoe gaan jullie dat aanpakken?
"We steken onze ambities niet weg. We mikken inderdaad op de wereldtitel. En ja, misschien kan het wel eens een interne strijd worden. Tussen Renaux, die op kop staat, en Benistant op de zevende plaats is er maar 39 punten verschil. Geerts staat vijfde op 33 punten. Het is dus een heel open kampioenschap. Hoe we het gaan aanpakken als het een strijd tussen teammaats wordt? Eerlijk... geen idee. Dat hebben we nog nooit meegemaakt. Tot nu toe is de sfeer heel goed tussen de rijders. Naast de baan dollen ze met elkaar. Op het circuit knokken ze tegen elkaar, maar wel met veel respect. Het is aan ons, de omkadering, om ervoor te zorgen dat die sfeer zo blijft."
(Foto's shotbybavo/Yamaha Racing)