Klinkt “Falderi Faldera” jou als muziek in de oren? Dat klopt. Het is een leuk en origineel muziekproject van
De Opaal, een school voor buitengewoon onderwijs Type 2 in Paal. Juf Karen en juf Jenny dienden dit project in bij het Koningin Mathildefonds en werden samen met 22 anderen verkozen. Elke winnaar kreeg een mooi bedrag om het project te realiseren. Maar er was meer. Op 4 mei waren de juffen en 2 leerlingen te gast op het paleis om deel te nemen aan een kringgesprek en de prijsuitreiking van de Koningin Mathildeprijs.
"Marie en Ella werden onthaald als VIP’s. Koningin Mathilde had een vriendelijk woordje voor elk van hen en ze mochten samen met haar op de foto. Van op de eerste rij konden we genieten van mooie muziek en optredens. In De Opaal zijn de voorbereidingen van het project “Falderi Faldera” begonnen. De kinderen leren door middel van muziek contacten te leggen met anderen en hun gevoelens uit te drukken. Na een goede voorbereiding rijden ze met een bakfiets, gevuld met muzikale materialen naar andere scholen, het rustoord, park en plein. En ieder die het wil, kan met hen mee musiceren", zegt
directrice Carine Theunis.
"Muziek laat culturen versmelten en dat vonden jullie juist zeer verrijkend. Jullie hebben deze concrete uiting van actief burgerschap geapprecieerd. Dat zijn voor mij belangrijke boodschappen. Zelf zal ik de universele taal van de muziek blijven uitdragen. Want ik heb van nabij gezien hoe muziek het leven een andere wending kan geven. En wat jullie betreft: blijf jullie muzikale inspanningen vooral voortzetten. Niet alleen zullen jullie er veel plezier aan beleven en grote voldoening uit halen, het zal jullie ook helpen om, spelenderwijs, voor altijd basiswaarden als respect, complementariteit, solidariteit, tolerantie en discipline te beleven en uit te dragen",
zei
Koningin Mathilde in haar toespraak.
"We zijn ervan overtuigd dat elk kind beschikt over kunstzinnige potenties. "Falderi Faldera" maakt het mogelijk dat de kinderen ook deze talenten kunnen ontwikkelen. Doorgaans komen onze kinderen weinig in aanraking met muziekinstrumenten, muziekschool of culturele activiteiten.
Er is voor deze kinderen geen of weinig aanbod dat aansluit bij hun belevingswereld.
Vooral bij kinderen waarbij de verbale communicatie ontoereikend is, biedt muziek de
mogelijkheid om op deze manier contact te leggen met andere kinderen. Muziek maken
stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling en we vinden het belangrijk dat dit kan plaatshebben in een niet competitieve omgeving samen met leeftijdsgenoten", besluit Carine.