Het al dan niet
verkeersvrij maken van het nieuwe marktplein kwam al een paar keer ter sprake op de gemeenteraad.
Vooral
Groen Beringen is voorstander en herhaalde hun vraag want uit onderzoek is gebleken dat Beringen een overschot heeft aan parkeerplaatsen.
"In kader van de opmaak van een mobiliteitsplan liet de stad Beringen een parkeeronderzoek uitvoeren in alle deelkernen van Beringen. In de notulen van het schepencollege konden we het resultaat van dit parkeeronderzoek voor het centrum van Beringen terugvinden en de resultaten zijn opmerkelijk", stelt
Kobe Snyers (Groen).
Volgens het onderzoek zijn er 988 parkeerplaatsen (492 straatparkeerplaatsen en 496 parkeerplaatsen op publieke parkings) in Beringen-Centrum. Op een donderdag en een zaterdag werden metingen naar het effectieve parkeergebruik gedaan. Daaruit blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad van de parkeerplaatsen in Beringen op donderdag slechts 53% bedraagt
, op zaterdag gaat het zelfs maar om 41%. Op het moment met de hoogste bezetting was nog steeds
slechts 64% van de parkeerplaatsen in Beringen-Centrum ingenomen, wat resulteert in een aantal van 415 parkeerplaatsen die eigenlijk meestal vrij zijn.
Het onderzoek concludeert daaruit het volgende: “Het is een belangrijk signaal dat er overmatig veel ruimte wordt toebedeeld aan de auto, ruimte die niet voor andere doeleinden ter beschikking staat. Denk daarbij aan ruimte voor veilige en/of bredere voetgangersvoorzieningen, mogelijke ontharding (groen of andere), terrasruimte, verblijfsruimte, kortom: zaken die de beleving in het centrum een boost geven”.
Het op- en afrijden van het nieuwe marktplein is sowieso onderwerp van
veel discussie en ongenoegen. Dat merkte ook Kelly Meykens (Vooruit) zelf nog afgelopen vrijdag toen een vrachtwagen zich vastreed op het marktplein.
"In tussentijd zijn de gevaren op het marktplein er niet op verminderd. Regelmatig is te zien dat er auto’s tegen de richting in rijden om het marktplein te verlaten of er auto’s midden op het marktplein geparkeerd staan waar eigenlijk geen parkeerplaatsen aangeduid zijn. En dan hebben we het nog niet over de parkeerplaatsen die op niet-reglementaire wijze aangeduid zijn, waardoor deze juridisch eigenlijk geen waarde hebben", herhaalt Snyers nog eens.
(zie ook filmpje op onze Facebookpagina)
Schepen Jean Vanhees (CD&V), wees nog eens op de gemaakte afspraken met de middenstand om de parkings op het marktplein te behouden tot de definitieve ontwikkeling van site Lutgart.
"Op 28 februari zal er een overleg plaatsvinden met de handelaars van Beringen om de onderzoeksresultaten en een voorstel tot duurzaam parkeerbeleid te bespreken. We willen een participatief traject doorlopen en de handelaars ook een duidelijk beeld geven over de parkeerbalans waarbij we proberen een consensus te bereiken. Het is echter van belang om het parkeren in zijn totaliteit te bekijken voor het volledig onderzoeksgebied van Beringen. Dit wil zeggen dat de parkeerduur, capaciteit en tarifering logisch uitgewerkt moeten worden. De ondergrondse parking heeft bijvoorbeeld een enorm potentieel, waar momenteel te weinig gebruik van gemaakt wordt. Sensibilisering is een belangrijk instrument, waar we de komende maanden meer op willen inzetten. Wij wachten dus af wat het overleg met de handelaars zal opleveren en gaan intussen samen met studiebureau Mint NV het parkeren in het volledig onderzoeksgebied herbekijken. Er zal een korte en lange termijn-scenario uitgewerkt worden. Het schepencollege wenst op lange termijn een duurzaam parkeerbeleid, waarbij er meer ruimte wordt gegeven aan zachte weggebruikers (voetgangers en fietsers). Zodra het autovrij maken van het Marktplein aan de orde komt, zullen we ook een participatietraject doorlopen om de vrijgekomen ruimte aangenaam in te kleden, met meer mogelijkheden voor horeca, kinderen, bezoekers en bewoners. Bij de aankleding van het plein is reeds flink wat groen aangelegd, terwijl er ook rekening werd gehouden met de verschillende functies die er moeten kunnen doorgaan: de wekelijkse markt, kermis, evenementen, de ruimte voor ontmoeting en verpozen.
Wij zullen dus vandaag niet beslissen om het parkeren op de markt te verbieden", zegt Vanhees. "Dit verhaal is slechts een kwestie van politieke moed. Je kan het onze inwoners niet kwalijk nemen dat ze parkeerplaatsen die aangeboden worden op het marktplein, ook gebruiken. Maar we moeten toegeven dat dit in ons centrum niet zorgt voor een veilig marktplein waar het aangenaam is om te verpozen", zegt Kobe Snyers nog.
Het voorstel werd dus niet goedgekeurd.