In The Roxy Theatre werd gisterenavond in avant-première de film 'Lee' vertoond, over Lee Miller, die in het interbellum een transformatie onderging van fotomodel en modefotografe tot oorlogsfotografe. Ze komt tijdens de Tweede Wereldoorlog niet alleen terecht in gevechten, maar ook in de bevrijding, de afrekening met collaborateurs en vooral de gevolgen van de Holocaust met stapels lijken en schaarse, getraumatiseerde overlevenden.
Na de film mocht Stijn Phlix een boeiend gesprek voeren met Marleen Daniëls, die zelf ook de overstap tussen mode- en oorlogsfotografie maakte en op beide niveaus de uitersten voor haar lens kreeg, van topmode-ontwerpers en -modellen tot de gruwelijkste oorlogstaferelen. Zo maakte ze haar eerste oorlogsreportage in Libanon, dat nu volop weer actueel is, en beleefde ze beklijvende momenten in de Joegoslavië-oorlog, onder meer in de gevangenenkampen, en in tal van andere brandhaarden overal ter wereld. Ze trok een parallel tussen haar eigen ervaringen en de film, terwijl ondertussen op het scherm een aantal van haar foto's passeerden. Marleen is ondertussen nog lang niet aan het einde van haar fotoLatijn, en wil modefotografie blijven combineren met sociale fotografie. Misschien pakt ze nog wel eens de oorlogsfotografie opnieuw op, zei ze.