Dit schooljaar startten 5% meer leerlingen in het buitengewoon onderwijs dan voor de invoering van het
m-decreet in september 2015. Dat blijkt uit de
oktobertelling van 2021, de leerlingentelling die de onderwijskoepels aan het begin van het schooljaar uitvoeren.
Ook in Beringen zie we die trend.
"Algemeen stellen we vast dat we in alle opleidingen een tendens van stabiliteit en/of stijging waarnemen in het leerlingenaantal. Onze school lijkt dus de tendens te volgen die zich in Vlaanderen afspeelt waarbij het leerlingenaantal in het buitengewoon onderwijs eerder stijgt dan daalt", zegt
directeur Bas Vanspauwen van VIBO Sint Barbara.
Belangrijk hierbij is wel om een onderscheid te maken tussen de verschillende opleidingsvormen.
"Opleidingsvorm 2: hier stellen we een stabiele instroom vast. In deze opleiding ‘industriële en sociale technieken’ bereiden we jongeren voor op het maatwerkcircuit. Door de groei van de tewerkstellingsmogelijkheden in de maatwerksector zien we dat deze opleiding aan kracht en mogelijkheden wint.
Opleidingsvorm 3: hier starten jongeren in het eerste jaar (het ‘observatiejaar’) met een kennismaking met de verschillende beroepssectoren om zo op het einde van het jaar een gerichte studiekeuze te kunnen maken voor een ‘brede’ opleidingsfase, waarna ze aansluitend kiezen voor een heel gerichte beroepsopleiding. Door de modernisering kunnen we meer én geactualiseerde opleidingen aanbieden én kunnen jongeren als ze een kwalificatieopleiding afronden met een getuigschrift, nadien ook starten aan een andere kwalificatieopleiding (en dus zo meerdere getuigschriften behalen!) of (terug) de stap zetten naar het gewoon onderwijs. In ons huidig observatiejaar staat de teller al op 30 nieuwe leerlingen, wat een significante stijging is ten opzichte van voorbije schooljaren.
De OV4 opleidingen volgen volledig dezelfde structuur en leerplannen dan het gewoon secundair onderwijs. Aangezien onze opleidingsvorm 4 nog volop groeiende is, stijgt hier het leerlingenaantal aanzienlijk. Dit komt door de extra nieuwe opleidingen die er stelselmatig bij komen: zo gingen we op 1 september van start met een 1A, zodat onze jongeren binnen OV4 dankzij deze eerste graad A-stroom kunnen doorgroeien naar richtingen met een doorstroom- of dubbele finaliteit. Ook startten we op 1 september in de tweede graad met onze nieuwe opleiding restaurant en keuken, die jongeren in de 3de graad de mogelijkheid biedt om verder te groeien in het studiedomein voeding en horeca", verduidelijkt Vanspauwen nog..
De afgelopen schooljaren is er voor Spectrumcollege Beringen een stijging van 15 tot 20% in leerlingenaantal.
"Heel belangrijk is om al onze opleidingen ook steeds te zien binnen het brede verhaal van de scholengemeenschap Spectrumcollege, waarbij we maximaal willen inzetten op samenwerking en expertise-deling met het gewoon onderwijs. Dit is een positief verhaal van inclusie. Een grote pluim hierbij voor ons hele team van leerkrachten OV2/OV3/OV4, ondersteunend personeel, begeleiders en de ondersteuners (van het ondersteuningsnetwerk) die elke dag opnieuw het beste van zichzelf geven! Op deze manier gaan we er samen voor om maximale integratie en inclusie voor jongeren met specifieke onderwijsbehoeften waar te maken, M-decreet of niet", zegt Bas tot slot.