Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts gaat investeren in
virtual reality-toepassingen in het beroeps- en technisch secundair onderwijs. Hij heeft hiervoor 6,5 miljoen voor over. In het arbeidsmarktgericht onderwijs zijn dit soort digitale innovaties vandaag nog relatief zeldzaam, terwijl bijvoorbeeld ‘Extended Reality’ een enorm potentieel heeft in praktijklessen. Met een VR-bril kunnen leerlingen bijvoorbeeld virtueel kennismaken met de allernieuwste assemblagetechnieken, levensechte brandoefeningen doen of computervaardigheden aanscherpen. Zo krijgen vakleerkrachten bijna eindeloos nieuwe mogelijkheden.
In het
Spectrumcollege Beringen vinden ze dit alvast heel goed nieuws. Ze werker er al enkele jaren met een
VR-lastoestel en dat heeft niets dan voordelen.
"De leerlingen zijn hier heel enthousiast over dit toestel. Er zijn niets dan voordelen, de werkelijkheid wordt echt heel goed gesimuleerd. De leerlingen kunnen continu bijgestuurd worden en alle soorten lasprocessen zijn mogelijk. We hebben nu geen materiaal meer nodig en het is heel proper leren op die manier. Er is ook soort competitiegevoel bij de leerlingen. Ze strijden nu om de beste laspunten en willen beter scoren dan de leraar. Het is echt een ding in hun leefwereld" , zegt vakleraar Guido Coninckx.
"Virtual reality heeft wel een enorm potentieel in de praktijklessen. We gaan ook hier een achterstand ombuigen in een voorsprongs. Jongeren die op school al ondergedompeld werden in virtual reality krijgen een voorsprong op de arbeidsmarkt van de nabije toekomst", zegt Weyts.
Ook in het Spectrumcollege willen ze in de toekomst nog meer inzetten op VR.
"We hebben nu één VR-lastoestel maar er mogen er nog wel een paar bijkomen. Ook in de afdeling bouw zien we wel mogelijkheden op het gebied van VR", zegt directeur Erik Vranken nog.