Het OCMW van Beringen laat inwoners met een beperkt budget niet in de
kou staan tijdens de wintermaanden. Initiatieven zoals de minimale
levering aardgas of elektriciteit, een gratis energiescan of de
mogelijkheid een kortingsbon voor energiezuinige huishoudtoestellen aan
te vragen worden extra onder de aandacht gebracht. Op die manier helpt
het OCMW mee om de energiekosten te verlagen. Om het thema energie
bespreekbaar te maken en de deur naar hulp te openen, nemen
maatschappelijk assistenten van het OCMW een tochthond mee als ijsbreker tijdens hun eerstvolgende huisbezoek.
Aan het begin van dit jaar telde Beringen 694 actieve digitale meters voor aardgas en elektriciteit met Prepaid, verspreid over 450 huishoudens. De dienst Prepaid van sociale leverancier Fluvius houdt in dat klanten eerst moeten betalen voor ze elektriciteit of aardgas kunnen gebruiken.
“Voor financieel kwetsbare inwoners en gezinnen in onze stad is dit absoluut geen evidentie. Zeker in de winter willen we ervoor zorgen dat iedereen letterlijk een warme thuis heeft.”, benadrukt schepen van Armoede Ann-Sofie Vanoverstijns.
“Daarom probeert ons OCMW zoveel mogelijk te ondersteunen. Zo kunnen inwoners die voldoen aan de voorwaarden tussen 1 november en 31 maart een minimale levering aanvragen. Dit is een financiële steunmaatregel van de Vlaamse Overheid voor Prepaid-klanten die verwarmen met aardgas of elektriciteit via een exclusief nachttarief”.
OCMW Beringen zet er tijdens de winterperiode ook extra op in om het gesprek aan te knopen met cliënten rond hun energiefactuur en hun recht op financiële steun. Op die manier proberen ze te voorkomen dat mensen volledig zonder verwarming vallen omdat ze hun factuur niet kunnen betalen. Om op een laagdrempelige manier het thema bespreekbaar te maken, nemen maatschappelijk assistenten van de stad dit jaar een tochthond mee op huisbezoek, als een soort nieuwjaarsgeschenk om het gesprek aan te gaan.
Naast minimale levering, hebben cliënten ook de mogelijkheid om een gratis energiescan te laten uitvoeren en dit te combineren met een tussenkomst van €180 in het onderhoud van de verwarmingsketel. Bovendien kan een kortingsbon worden aangevraagd om de aankoop van een energiezuinige koelkast, wasmachine, diepvriezer of droogkast betaalbaarder te maken.
Heb je concrete vragen over jouw persoonlijke energiesituatie? Je kan hiervoor terecht bij het Energieloket van de stad (op het stadhuis) op de volgende data: 24/1, 21/2, 21/3, 18/4, 16/5, 13/06, 19/09, 17/10, 14/11, 12/12. Maak wel eerst een afspraak via het woonloket op het nummer 011 43 02 11.