Vlaams minister Zuhal Demir bracht vandaag een bezoek aan
Borealis en Out of Use in het kader van de
duurzaamheidstour van Vlaamse Ondernemers. De zesdejaars
elektromechanica van het
Technisch Heilig-Hartinstituut Tessenderlo mochten mee met de minister.
Met een roadshow doorheen de vijf Vlaamse provincies laten de Vlaamse Ondernemers – 19 Vlaamse werkgevers-en sectororganisaties – ministers en jongeren zelf ontdekken welke positieve impact bedrijven hebben op de klimaatuitdagingen. Ze tonen dat duurzaam ondernemen echt in het DNA zit van Vlaamse bedrijven.
Bij Borealis in Paal werd met een hybridebus een rondrit gemaakt op het bedrijfsterrein. "Innovatie zit vooral in het hoofd en niet zozeer in buizen of staal", vertelde Stefan Caluwe aan de jongeren. Borealis zet in op duurzaamheid door de afname van stoom en elektriciteit van Biostoom. Ook kregen de leerlingen meer info over de werking van Biostoom.
Het tweede bedrijfsbezoek was bij Out of Use in Beringen waarbij recyclage centraal staat.
Out of Use is gekend voor recyclage van IT-materiaal en werkt nu ook aan de recyclage en het hergebruik van batterijen van elektrische auto's.
De jongeren reageerden alvast positief op het bezoek en vonden inspiratie bij deze twee Beringse bedrijven.
De minister wees op het belang van STEM-onderwijs en de samenwerking tussen scholen en bedrijven via stages en duaal leren.
“We willen jongeren inspireren om te kiezen voor een studierichting waarmee ze kunnen meebouwen aan een duurzame toekomst voor onze economie”, klinkt het bij de Vlaamse Ondernemers.
De deelnemende scholen kregen in aanloop naar de duurzaamheidstour al een werknemer van het bedrijf in de klas. Tijdens de bedrijfsbezoeken worden de jongeren begeleid door medewerkers van Technopolis.
“Net als de deelnemende bedrijven wil Technopolis jongeren ervan overtuigen dat iederéén een steentje kan bijdragen aan een duurzame toekomst. We twijfelden dan ook geen seconde om voor het tweede jaar op rij op de bus van de ‘Vlaamse Ondernemers’ te springen. We helpen deze bedrijven graag om hun boodschap te verspreiden bij jongeren. Dit doen we net als vorig jaar via onze flitsende vlogs op YouTube en andere kanalen die populair zijn bij jongeren”, zegt Stephane Berghmans, CEO Technopolis.
Alle verplaatsingen tijdens de duurzaamheidstour gebeuren in een speciaal bestickerde hybride bus van De Lijn.