Aan de werken op de E313 tussen Beringen en Lummen activeert het
Agentschap Wegen en Verkeer vanaf volgende week een
mobiele trajectcontrole. Deze moet de veiligheid voor zowel de weggebruikers als de wegenarbeiders verhogen in de omgeving van de werf. De trajectcontrole wordt tot het einde van de werken ingezet om de kans op ongevallen door overdreven snelheid en onoplettendheid op de versmalde rijstroken te verkleinen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt nog tot het einde van de zomer aan nieuwe spitsstroken op de E313 tussen het Klaverblad in Lummen en de afrit 26 Beringen. Het verkeer kan er in beide richtingen over twee versmalde rijstroken blijven rijden. De trajectcontrole moet helpen om de toegelaten snelheid van 70 km/u op de versmalde rijstroken te handhaven en zo de kans op ongevallen te verkleinen.
De mobiele trajectcontrole wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer sinds eind vorig jaar ingezet om de veiligheid aan Vlaamse wegenwerken te verhogen. Na een testfase op de A12 in Willebroek en de toepassing langs de werken op de E34 in Turnhout, wordt het systeem nu ook aan de werken tussen Beringen en Lummen gebruikt.
Gedurende de duur van een werf kan je geen klassieke trajectcontrole installeren, maar de mobiele trajectcontrole is een veelbelovend nieuw instrument om werven te beveiligen. Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zo’n 78%. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van trajectcontrole daalt met 15%, tot zelfs 30%. Vooral op vlak van ernstige ongevallen zien we dat effect. De mobiele trajectcontrole is een effectief instrument voor de beveiliging van de werf voor de weggebruikers en de aanwezige arbeiders.