De
mobiliteit in Beringen-Centrum is een grote uitdaging voor de Stad Beringen, zo werd bij de aanvang van deze legislatuur verkondigd door de huidige coalitie. Het bestuur wil de doorstroming door het centrum van Beringen van en naar Koersel aanpakken met
een eventuele omleidingsweg. Maar dat is een werk van lange adem, een weg vol studies, vergunningen, onteigeningen en nog veel meer andere obstakels.
Serge Daniëls van Vooruit maakt zich zorgen over die Beringse mobiliteit.
"Als de Stad Beringen woord wil houden, wordt het stilaan tijd om te handelen en de procedures op te starten. De woorden van de meerderheid bezorgden ons toen een gevoel van vertrouwen, maar nu lijkt het erop dat ze hun beloften niet kunnen realiseren", stelt Serge Daniëls.
De kleine ring in Beringen belet een verdere ontwikkeling van de stad en is nefast voor de gezondheid van de bewoners in het centrum, stelt Serge nog.
"Het drukke verkeer veroorzaakt geluidsoverlast en er gaat meer fijn stof opwaaien. We weten allemaal dat dit vooral voor kleine kinderen en senioren slecht is voor de gezondheid. Daarbij is er de onveiligheid aan de Paalse steenweg, Rozenlaan, Scheigoorstraat, P. Breugelstraat, Koerselsesteenweg tot aan de vroegere kazerne van de rijkswacht. De bewoners van de andere straten rond de ring kennen dezelfde problematiek. Vergeten we niet de gezondheidsklachten", zegt Daniëls nog.
Hij doet daarom enkele voorstellen: een snelheidsbeperking tot 30km/u, het leggen van drempels en éénrichtingsverkeer.
"Er zijn nog wel meer knelpunten, ook voor fietsers en voetgangers. Maar het verkeer in ons stadscentrum blijft inderdaad wel één van de grote problemen. Het is gevaarlijk voor de talrijke senioren die er wonen. Ook ontbreken er veilige voet- en fietspaden en van de beloften van de schepen van openbare werken hebben we nog niet veel gezien. De kleine ring is één van de drukste centrumwegen in Beringen. Naast auto’s zien we ook autobussen van De Lijn en vrachtwagens allerlei manoeuvres uitvoeren om hun voertuigen onder controle te houden. Auto’s dienen regelmatig achteruit te rijden om autobussen en vrachtwagens elkaar te laten passeren in de bochten. Zo ontstaan hier uiteraard ook files
Een snelheidsbeperking van 30 km/u zal ook bijdragen tot een lagere maximale CO2-uitstoot en minder lawaai", zegt Daniëls nog.
Voor Vooruit is het dringend tijd voor actie.
Schepen van Openbare Werken Jean Vanhees (CD&V) wil ook graag actie maar de kaarten liggen voor hem niet zo simpel.
"Wij hebben vanuit de meerderheid al verschillende malen gemeld dat we de aanleg van een zuidelijke rondweg zullen onderzoeken. Zo is de studie om dit volgens de procedure 'complex project' op te starten al bezig. Hieruit zal moeten blijken of de aanleg ervan haalbaar en betaalbaar is. Afhankelijk hiervan zullen we weten of er middelen kunnen gevonden worden voor het wijzigen van de verkeersstromen tussen Koersel en Paal. Kan het doorgaand verkeer uit het centrum weggehouden worden of niet? Studies hebben immers uitgewezen dat dit voor de leefbaarheid van het centrum de beste optie zou zijn. Veel van de problemen die door Serge worden opgesomd, zouden al verdwijnen als de rondweg kan gerealiseerd worden. Het heeft volgens ons dan ook weinig zin om maatregelen te gaan invoeren vooraleer we over die rondweg uitsluitsel hebben. Tenzij Vooruit ineens een enorm budget zou kunnen aanleveren om dit allemaal te realiseren", zegt Vanhees.
Er is enkele weken geleden ook een aanvang gemaakt met de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan voor heel het grondgebied, zoals dit in de reglementering is voorgeschreven. Ook hieruit zal moeten blijken of er aanpassingen aan de kleine ring noodzakelijk zijn en zo ja dewelke.
"Bijna alle opgesomde voorstellen van Serge werden al door onze mobiliteitscel onder de loep genomen en voorlopig 'on hold' gezet. Denk bijvoorbeeld maar aan het invoeren van enkelrichting op de kleine ring: in welke richting zou Vooruit het verkeer nog doorlaten? En wat met het verkeer in de andere richting? En wat zou het gevolg zijn qua snelheid, denkt u? Verkeersdrempels op de kleine ring? Op een weg waar bussen en vrachtverkeer passeren, wordt dit niet aangeraden. En wat met het voortdurend afremmen en opnieuw optrekken van de voertuigen op die plaatsen? Levert dat geen extra fijn stof en lawaai op? Mensen die er eentje voor hun deur willen hebben, mogen zich melden. Maar ik denk niet dat het hiervoor zal stormlopen", merkt Vanhees droogjes op.
"Kortom, de voorstellen die Vooruit doet, zijn voorbarig en niet becijferd naar kostprijs toe. Wij voeren verder de opmaak van het mobiliteitsplan uit. Hierbij zal overigens een participatietraject worden opgezet, waar ook Vooruit haar voorstellen kan laten toetsen op haalbaarheid. Het studiebureau dat met deze opdracht belast is, zal met een bestudeerd actievoorstel voor de dag komen, op realistische cijfers gebaseerd", besluit Vanhees.