Het Monster Energy Yamaha Factory MX2-team van
Hans Corvers en Marnicq Bervoets kende een moeilijke dag in Mantova, waar de tiende ronde van het FIM Wereldkampieonschap plaatsvond. Jago Geerts eindigde zevende, teammaat Ben Watson negende.
Met een vijfde (Geerts) en een achtste tijd (Watson) in de kwalificatie, verzekerden beide Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders zich van een redelijk goede startplaats in de tweede van drie wedstrijden in Mantova.
Geerts nam een goede start in de eerste reeks (vierde) en ging vanaf de eerste bocht meteen in de aanval. In de eerste ronde nam hij eventjes Renaux, Haarup en Gifting te grazen om de leiding te nemen. De Belg sloeg meteen een kleine kloof en leek alles onder controle te hebben totdat hij in de vijfde ronde plots vooraan onderuit schoof. Geerts moest in zevende positie hervatten, net achter teammaat Watson, die enkele rondjes nodig had om de juiste snelheid en het juiste ritme te vinden.
Geerts was boos op zichzelf en begon aan een inhaalrace. De Balenaar wipte over Haarup, Watson en Van De Moosdijk, dichtte ook het gat op de top drie, maar ging dan opnieuw onderuit. Jago zakte weg naar plek acht en was niet in staat om daarvan te herstellen. Watson had intussen zijn tweede adem gevonden. De Brit perste in de eindfase nog enkele snelle rondjes uit zijn lijf en kwam erg dicht bij de top drie, maar net niet dicht genoeg, en finishte vierde.
Agressief
De Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders namen allebei een zwakke start in de tweede reeks: Geerts dook als achtste het veld in, Watson was zelfs allerlaatste na een crash in de eerste bocht en stond dus voor een mission impossible.
Geerts wilde duidelijk iets rechtzetten na die tegenvallende eerste reeks. Hij raasde door het peloton en serveerde knappe inhaalmaneuvers op Van De Moosdijk en Beaton. The Belg vloog en had daarna amper drie rondjes nodig om een kloof van zes seconden te dichten op leider Vialle. Geerts wilde geen tijd verliezen en plaatste meteen een aanval langs de binnenkant. De Fransman deed de deur echter dicht, Geerts raakte zijn achterwiel en ging tegen de grond. In plaats van de leiding over te nemen, moest Jago tevreden zijn met de vijfde plaats in reeks twee en de zevende in de GP.
Watson - een echte vechtjas - maakte nog een kleine schuiver in het begin en moest opnieuw van achteraan hervatten. De Brit gaf echter niet af en bolde nog als dertiende over de meet. Spijtig genoeg werd hij na de race nog twee plaatsen teruggezet voor het niet zien van een gele vlag. Watson eindigde daardoor negende in de Grote Prijs.
Teammanager Marnicq Bervoets reageerde ontgoocheld.
"Het circuit lag er vies en verraderlijk bij en we vonden de juiste setup maar niet voor Jago. Voor de tweede race hebben we de setup aangepast en je zag meteen dag Geerts zich beter in zijn vel voelde. Hij reed naar Vialle alsof het niks was. Hij ging meteen voor de aanval, misschien had hij toen eventjes moeten afwachten. Maar Jago zat in een goede flow, vol adrenaline. Dan is het normaal dat je er meteen voorbij wil. Maar Vialle deed de deur dicht en Jago ging plat. Weg reekszege. Watson reed een straffe eerste reeks. Hij kwam van ver terug, tot bijna in het wiel van de top drie. Knap. In de tweede reeks bleef hij vechten na die vroege val. We zien weer de oude Ben, de goede Ben. Dat doet deugd."
(foto shotsbybavo)