In ontmoetingscentrum COR in Koersel kwam gisteren een diverse groep van meer dan 100 professionals samen tijdens een
netwerkmoment over de sociale kaart in Beringen. Partners en doorverwijzers uit verschillende netwerken, waaronder stad Beringen, Eerstelijnszones West-Limburg, het geïntegreerd breed onthaal (GBO), Huis van het Kind en armoedeorganisaties verzamelden om duidelijkere inzichten te krijgen in de lokale sociale kaart en om de sociale hulpverlening nog beter te kunnen maken. “We zijn er trots op dat we in Beringen over zo’n groot aanbod aan hulp- en dienstverlening beschikking. Maar dit aanbod is ook heel erg versnipperd, waardoor de eerstelijnsdiensten soms zelf door de bomen het bos niet meer zien. Daar schept dit netwerkmoment duidelijkheid over.”, licht schepen voor Samenleven Ann-Sofie Vanoverstijns toe.
“De eerstelijnsdiensten zijn het eerste aanspreekpunt voor onze inwoners met vragen en zij verwijzen hen ook door. Het is dus heel belangrijk dat het voor onze hulpverleners helder is wat elke partner uit ons netwerk van de sociale kaart doet en naar wie ze cliënten het best doorverwijzen met hun specifieke vragen.”, aldus schepen Vanoverstijns.
Dat de nood aan duidelijkheid groot is, bewijst de talrijke opkomst. Oorspronkelijk zou het netwerkmoment plaatsvinden in zaal Steenveld in Koersel. Door de vele inschrijvingen, was stad Beringen genoodzaakt de bijeenkomst te verplaatsen naar ontmoetingscentrum COR.
Door het organiseren van netwerkmomenten als deze, werkt stad Beringen verder aan een inclusieve stad en gelijke kansen voor alle inwoners. Daarnaast past het netwerkmoment ook volledig binnen het armoedebestrijdingsplan van de stad.
“In dit plan staat dat we ons lokaal netwerk moeten ondersteunen in hun rol binnen het armoedebeleid. In gesprek gaan met elkaar, zorgt ervoor dat er kennis en informatie uitgewisseld wordt, zodat onze partners elkaars aanbod beter kennen. Om heel concrete voorbeelden te bespreken, kwamen vandaag 3 ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting langs, die dilemma’s zoals 'Je schulden lopen op en dit heeft grote invloed op je mentaal welzijn. Of je ouders zijn een dagje ouder en hebben nood aan extra ondersteuning in huis. Waar klop je aan voor hulp?’ voorlegden. Dat bood belangrijke inzichten voor onze hulpverleners.”, vertelt burgemeester Thomas Vints.
Om de sociale kaart van Beringen ook visueel voor te stellen, werd de nieuwe folder binnen de campagne ‘achter ieder raam een eigen verhaal’ gelanceerd. Deze folder brengt de zes knooppunten in kaart waar inwoners met welke soort vraag terechtkunnen. Het gaat om de Sociale Dienst van stad Beringen, het CAW, de mutualiteiten, Huis van het Kind, JAC en de thuiszorgdiensten. Deze folder is terug te vinden aan alle loketten of via
www.beringen.be/waar-kan-je-terecht-met-vragen.