Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat vanaf
maandag 3 april 2023 het kruispunt van de
Diestersesteenweg (N29) met de Schaffensesteenweg en Wijerstraat in Paal veiliger inrichten voor voetgangers en fietsers. Ook de bushaltes worden er vernieuwd volgens de huidige normen op vlak van veiligheid, toegankelijkheid en comfort. De
schoolomgeving werd binnen MIA, het mobiliteitsproject van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, door het UHasselt Instituut voor Mobiliteit (IMOB) geanalyseerd met behulp van drones en speciaal hiervoor ontwikkelde software. Zo kreeg AWV een duidelijk beeld over gevaarlijke verkeerssituaties en hoe deze het best verholpen worden. De werken duren een 3-tal weken en worden grotendeels in de paasvakantie uitgevoerd om de hinder voor schoolverkeer te beperken.
“Dankzij de MIA-aanpak hebben we met drones in deze schoolomgeving eerst een grondig verkeersveiligheidsonderzoek kunnen uitvoeren. Met die resultaten kunnen we het kruispunt nu veiliger inrichten voor leerlingen die te voet, met de fiets of het openbaar vervoer naar school gaan", zegt Vlaams minister Lydia Peeters.
De voetgangersoversteekplaats nabij de Wijerstraat wordt enkele meters verplaatst, uitgebreid voor fietsverkeer én voorzien van punctuele verlichting. Zo zullen overstekende weggebruikers straks beter zichtbaar zijn.
Beide bushaltes op de Diestersesteenweg krijgen een verhoogd perron. De bushokjes en fietsenstalling blijven behouden. Het fietspad, aan de bushaltes, wordt in beide richtingen plaatselijk vernieuwd.
Op verschillende locaties, langs de Diesterse- en Schaffensesteenweg, worden omegabeugels en antiparkeerpalen geplaatst om wildparkeren en gevaarlijke rijbewegingen tegen te gaan. Een aanpassing die ervoor zorgt dat alle weggebruikers zich veiliger en vlotter kunnen verplaatsen in de schoolomgeving.
Om het conflictpunt aan de Wijerstraat weg te werken, wordt de zijstraat met paaltjes afgesloten voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Diestersesteenweg. De zijstraat blijft via de Kapelstraat bereikbaar. De voorsorteerstrook en markering, komende van Paal richting Beringen, verdwijnen.
De werken starten morgen en zullen een 3-tal weken duren. Door de vele aanpassingen krijgt het kruispunt eveneens een nieuwe asfalttoplaag. Bij gunstige weersomstandigheden worden die asfaltwerken in de week van 17 april uitgevoerd.
Stad Beringen zal later dit jaar ook nog aanpassingen in de schoolomgeving, aan de voet- en fietspaden, oversteekplaatsen en fietszone, doorvoeren.
Tijdens de werkzaamheden gelden er tijdelijke minderhinder-maatregelen.
Zo kan de aannemer veilig werken en is er beperkte hinder voor de weggebruiker.
Voetgangers zullen voor en na de werkzone kunnen oversteken om de werken veilig in twee richtingen te passeren. Fietsers volgen in beide richtingen een lokale omleiding. Met de fiets aan de hand kan men de omleiding voor voetgangers volgen om aan de overkant te geraken en de school te bereiken.
Gemotoriseerd verkeer vanuit Beringen richting Diest blijft mogelijk over een aangepaste rijstrook. Verkeer van Diest naar Beringen volgt een omleidingsroute via de Geenhoutstraat, Meldertsesteenweg, Driesstraat en Buitingstraat.
Na de paasvakantie krijgt die omleiding een uitbreiding over de Dalenbergstraat omwille van rioleringswerken op de route.
Het kruispunt van de Schaffensesteenweg x Diestersesteenweg wordt afgesloten in de paasvakantie. Via de Tessenderlosesteenweg, Kloosterstraat of Bleukstraat blijft de Schaffensesteenweg bereikbaar. Vanuit de Diestersesteenweg kan men tijdens deze fase de Wijerstraat nog inrijden. Na de paasvakantie wordt het kruispunt van de Diestersesteenweg met de Wijerstraat afgesloten. Verkeer komende uit de Schaffensesteenweg dat de Diestersesteenweg wilt oprijden dient in deze fase verplicht rechts in te voegen.
Bussen volgen ook een omleidingsroute tijdens de werken.