We hadden het gisteren al over de introductie van Flexbussen volgend jaar. Vandaag staan we even stil bij de
veranderingen van De Lijn vanaf 6 januari in onze stad. Er zijn zeker een aantal verbeteringen, maar ook nadelen. Vooral voor de inwoners van Paal is de regeling minder goed. Zo zijn er bijvoorbeeld minder bussen naar Diest. Lijn 7 Beringen-Paal-Diest krijgt het nieuwe nummer 49, maar ook een sterkere vermindering in aanbod. Zo zijn er vandaag tussen 6u-8u ’s ochtends 8 ritten van Beringen naar Diest. Dit zullen er in de toekomst nog 3 zijn. Dit betekent dat deze lijn een stuk minder interessant wordt om te nemen als pendelaar naar het station van Diest, want er zijn minder treinaansluitingen mogelijk. Dit geldt eveneens voor de avondspits vanuit Diest station naar Paal/Beringen. Daarnaast zijn het aantal opties voor de jongeren uit Paal die naar school gaan in Diest beperkt. Van de 4 mogelijke ochtendritten, schieten er nog 2 over. Deze 4 ritten vandaag zijn al zeer goed bezet. Dit zal dus druk worden op de resterende bussen. Op zondag wordt de bediening tenslotte volledig geschrapt en is het niet meer mogelijk om naar Diest te rijden.
Bediening Tervant
Vandaag wordt Tervant (
Vervant op de website van De Lijn) ieder uur bediend door de lijn 32 Beringen-Tessenderlo, aangevuld met een schoolbus ’s ochtends naar Diest. Deze bediening wordt volledig geschrapt vanaf januari. Vanaf dan zal de buslijn Beringen-Tessenderlo via de Paalsesteenweg rijden. Er zullen dan 's ochtends nog 2 bussen rijden door Tervant (langs de Beverlosesteenweg), 1 naar Diest en 1 naar Tessenderlo. 's Avonds de omgekeerde beweging. In het weekend is er helemaal geen bediening meer. Inwoners van Tervant moeten dan gebruik maken van de flexbus, de nieuwe naam voor de belbus. Deze moeten ze vooraf reserveren. Lijn 328 en 329 bieden wel een nieuw alternatief voor Tervant.
Hasseltsesteenweg Beringen
In het nieuwe netplan worden ook haltes geschrapt. Vandaag zijn er op de Hasselstesteenweg 2 haltes: Motstraat en Muizenheide. De halte Motstraat wordt volledig geschrapt, de halte Muizenheide wordt behouden maar wordt enkel nog bediend door de nieuwe flexbus. Dat betekent dat er tussen de halte Harmoniestraat en de halte Heusden Kapelstraat een traject van >3km zonder bushalte is, hoewel de buslijn Lommel-Beringen-Hasselt nog altijd langs de Hasselstesteenweg rijdt. Het zuidelijk deel van Beringen-centrum heeft nu geen toegang meer tot openbaar vervoer zonder een forse wandeling/fietstocht. Om een voorbeeld te geven: vanuit de straat Maasheide, vandaag bediend door de halte Muizenheide, raadt de routeplanner aan om 1,3km te wandelen tot de halte Harmoniestraat om daar een bus te nemen die vervolgens gewoon langs de Hasseltsesteenweg rijdt. Dit maakt het ook hier niet aantrekkelijk om de bus te nemen.
Het volledig overzicht van de wijzigingen voor Beringen vind je op deze
website van De Lijn