De
NMBS denkt eraan om kleine treinstations waar minder dan 50 of zelfs maar 100 personen per dag opstappen te sluiten. Dat staat vandaag te lezen in De Standaard die de plannen van de raad van bestuur kon inkijken. Het
station van Beringen heeft minder dan 100 reizigers per dag en is met sluiting bedreigd.
Het bericht, dat vandaag verscheen, valt alvast niet in goede aarde bij Stad Beringen. "Er is de laatste jaren fel geïnvesteerd in het station van Beringen, zowel door Infrabel als door De Lijn als door stad Beringen. Allemaal met als doel daar een multimodaal openbaar vervoersknooppunt van te maken. Nu al is er de wisselwerking tussen bus en trein, waarbij de aankomst- en vertrektijdstippen van de bussen zoveel mogelijk zijn afgestemd op de aansluitingen met de trein. Ook het auto- en fietsverkeer kan daar gemakkelijk een aansluiting vinden met trein en bus. Alle nodige faciliteiten zijn er voorhanden. En binnenkort worden er aan het station ook nog deelfietsen geplaatst, zodat reizigers die de vele toeristische troeven van Beringen willen ontdekken, met de trein kunnen arriveren en via een deelfiets verder kunnen naar Be-Mine, De Paalse Plas, Het Fonteintje of een andere bestemming in onze stad. Het station wordt op die manier het eerste regionale Hoppinpunt in onze stad", zegt schepen van Verkeer Jean Vanhees.
Daar komt nog bij dat men momenteel volop bezig is met de elektrificatie van de spoorlijn tussen Hasselt en Mol om alzo het overstappen in Mol van een dieseltrein op een elektrische trein overbodig te maken, waardoor de lijn vanuit Limburg naar Antwerpen aantrekkelijker wordt.
"Deze elektrificatie kost handenvol geld, alleen almaar omwille van de bruggen die moeten verhoogd worden om de bovenleiding te laten passeren. Op Berings grondgebied betekent dat 3 nieuwe bruggen die een investering van verschillende miljoenen euro’s vergen. Ook vanuit de Vervoerregio Limburg vermoed ik dat zulk een voorstel met argusogen bekeken wordt. Immers het totale Openbaarvervoersplan is opgehangen aan het treinnet, met op zoveel mogelijk plaatsen een aansluiting op het busvervoer en andere vervoersmodi. En specifiek voor Lijn 15 (Hasselt-Mol) streven we ernaar de frequentie van de treinen op te trekken van 1 trein per uur in beide richtingen naar 1 trein per half uur. Op die manier wordt het aanbod interessanter voor de reizigers en zal vanzelf het aantal reizigers per dag toenemen", zegt de schepen nog.
Limburg is altijd al stiefmoederlijk behandeld als het aankomt op openbaar vervoer, ondanks vele Spartacusplannen.
"Het gaat niet op om enkel snelle verbindingen aan te leggen tussen de grote steden. De mensen die buiten die grote steden wonen, moeten ook ergens op die trein geraken. En daarvoor heb je de stations/opstapplaatsen nodig. Als het aanbod verbeterd wordt, zal automatisch het aantal reizigers toenemen. Een maatregel als deze, waarbij zogenaamde onrendabele stations/stopplaatsen zouden worden opgeheven, valt al niet in goede aarde in andere provincies, waar men een veel beter uitgebouwd treinnet heeft. Zoiets moet je dan zeker niet in Limburg toepassen, waar we al stiefmoederlijk behandeld worden op vlak van treinverkeer. Geen begrip dus, voor de denkpiste van de NMBS", zegt Vanhees tot slot.