Om 15u deze namiddag lag de nieuwe brug op haar plaats. Voor de Vlaamse binnenvaart is de verhoging van de bruggen van het Albertkanaal een grote stap in de richting van meer containervervoer over het water. 
“In de huidige mobiliteitscontext biedt het 
transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen 
telt ruim 1000 kilometer bevaarbare waterweg en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van onze 
waterwegen. De binnenvaart moet dan ook een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit. Over 
het Albertkanaal worden jaarlijks bijna 
40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen 
vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen. In 2021 zullen de laatste 
brugprojecten worden aanbesteed en gegund, voor deze versnelling voorzien we
 96 miljoen euro uit de 
relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig 
perspectief voor ondernemers en bevrachters", zegt 
Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters.
Door de doorvaarthoogte onder alle bruggen van het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter stimuleert 
De Vlaamse Waterweg nv de binnenvaart en maakt het transporten van schepen tot vier containerlagen 
mogelijk. 
"Ondertussen zijn 43 van de 62 bruggen verhoogd en 14 andere bruggen in uitvoering, waaronder deze
nieuwe brug hier in Beringen. De Vlaamse Waterweg nv wil met deze werken bedrijven nog betere kansen 
bieden om de waterweg in te schakelen in hun logistieke keten. Wij houden de vaart in de verdere uitbouw 
van transport over water.” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. (foto Gust Ischen)