Om 15u deze namiddag lag de nieuwe brug op haar plaats. Voor de Vlaamse binnenvaart is de verhoging van de bruggen van het Albertkanaal een grote stap in de richting van meer containervervoer over het water.
“In de huidige mobiliteitscontext biedt het
transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen
telt ruim 1000 kilometer bevaarbare waterweg en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van onze
waterwegen. De binnenvaart moet dan ook een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit. Over
het Albertkanaal worden jaarlijks bijna
40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen
vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen. In 2021 zullen de laatste
brugprojecten worden aanbesteed en gegund, voor deze versnelling voorzien we
96 miljoen euro uit de
relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig
perspectief voor ondernemers en bevrachters", zegt
Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters.
Door de doorvaarthoogte onder alle bruggen van het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter stimuleert
De Vlaamse Waterweg nv de binnenvaart en maakt het transporten van schepen tot vier containerlagen
mogelijk.
"Ondertussen zijn 43 van de 62 bruggen verhoogd en 14 andere bruggen in uitvoering, waaronder deze
nieuwe brug hier in Beringen. De Vlaamse Waterweg nv wil met deze werken bedrijven nog betere kansen
bieden om de waterweg in te schakelen in hun logistieke keten. Wij houden de vaart in de verdere uitbouw
van transport over water.” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. (foto Gust Ischen)