Morgen opent het vernieuwde
Centrum Leren en Werken van het Spectrumcollege. Voor drie opleidingen van het deeltijds onderwijs werden er
gloednieuwe ateliers ingericht die vanaf september te gebruiken zijn.
Naast de nieuwe ateliers, kreeg ook de speelplaats van het Centrum Leren en Werken een opfrisbeurt. Tot slot werd er een extra vrije ruimte ingericht die kan dienen als techniekruimte. De vernieuwing van de ateliers gebeurde mede met de duale toekomst van het Centrum Leren en Werken in het achterhoofd.
Vanaf volgend schooljaar zal het deeltijds beroepsonderwijs namelijk moeten starten met de inkanteling in Duaal Leren. Leerlingen ontwikkelen in dat geval vaardigheden op school én op de werkvloer.
Coördinator Peter Quintens vreest dat veel waardevolle leerlingen hiermee uitgesloten zullen worden.
"Het grote verschil zal zijn dat bedrijven voortaan de leerlingen zullen moeten begeleiden en de competenties moeten beoordelen. De mentor van het bedrijf zal nu de vaardigheden van de leerlingen moeten evalueren en beoordelen. De mentor zal ook verplicht aanwezig moeten zijn op de klassenraden en heeft stemrecht".
Voor bedrijven kan dit een extra drempel zijn om te werken met het systeem van duaal leren.
"Absoluut, ook het kostenplaatje voor een bedrijf zal hoger zijn. De mentor moet een opleiding krijgen en in bepaalde sectoren moet er één op één gewerkt worden, dus één leerling, één mentor. Dat is toch een extra investering voor bedrijven".
Of het systeem beter zal zijn dan het huidige is nog maar de vraag. Peter Quintens vreest dat er 50% van zijn leerlingen in het nieuwe systeem gaat afhaken.
"De overheid vraagt van ons een screening en als de leerlingen niet voldoen, moeten ze terug naar het voltijds onderwijs maar dat zie ik niet gebeuren, jongeren gaan gewoon terug thuis blijven. Het deeltijds werd destijds net opgericht om dat te voorkomen. Zo zijn we terug naar af. Maar toch geloof ik in Duaal Leren. Het is een grote uitdaging voor mijn team en mezelf om er voor te zorgen dat elke jongere een individueel en gefaseerd traject kan volgen om gekwalificeerd op de arbeidsmarkt te komen. Elke jongere heeft talenten en met deze talenten gaan wij aan de slag"; zegt Quintens nog.