Oliver Naesen, renner bij AG2R LA MONDIALE, koerst al het volledige seizoen op Eddy Merckx. Zijn Stockeu69 is weliswaar een carbon model, maar voor de laatste etappe van deze Tour de France zal hij vandaag overstappen op de
Eddy Merckx Corsa Road Rim, een knap staaltje technologie ontwikkeld door Belgian Cycling Factory in Beringen.
Zal Oliver dan op een retro stalen fiets racen?
Neen, helemaal niet. Het high-end staal heeft een heuse weg afgelegd en het materiaal waarmee Naesen vandaag zal starten is amper nog te vergelijken met het staal van de jaren ’90.
Hiermee start Eddy Merckx zijn
MyCorsa project: high-end stalen fietsen die elke fietser omtoveren tot een steel lover. Uniek zijn is de boodschap bij MyCorsa. Daarom gebruiken ze kwaliteitsvol Columbus staal dat zowel van geometrie als lakking kan gepersonaliseerd worden.
Het MyCorsa project is Merckx's kroonjuweel en gaat een stapje verder. Eddy Merckx zet hiermee de klant centraal. Die kan kiezen tussen een wegfiets met velg- of schijfremmen of een gravel fiets met schijfremmen.
Maar daar stopt het niet. Het MyCorsa project geeft echte steel lovers de kans om hun kader te tweaken met o.a. externe lagers en interne kabels.
Niet zomaar een lasser
Eddy Merckx heeft niet zomaar een lasser in dienst genomen. Om het MyCorsa project te lassen gingen ze te rade bij de meesterlasser zelf:
Johan Vranckx. Is het verhaal gekend?
Eddy bezocht Johan's school omdat hij op zoek was naar lassers. Hij wandelde binnen in Johan's klaslokaal en vroeg: "Wie wil er voor mij werken?". Johan kon zijn ogen en oren niet geloven. Hij stak zijn hand in de lucht en voor hij het goed en wel besefte, was hij op weg naar De Rosa in Italië en Litespeed in de USA om de stiel van fietsen lassen aan te leren en te perfectioneren. Dat is ondertussen 39 jaar geleden. Het verhaal is legendarisch, net zoals Johan's vakmanschap. De fietsen worden gelast in het atelier van
Johan in Brussel en daarna gelakt in Paal.