Ondanks de coronacrisis blikt Toerisme Beringen toch nog met een
relatief positief gevoel terug op de afgelopen zomermaanden.
De fietsverhuur steeg bijvoorbeeld met maar liefst meer dan 100%. Naar 215 verhuringen t.o.v. 101 verhuringen in 2019. Nieuw is dat er sinds dit jaar ook e-steps gehuurd kunnen worden. In juli en augustus noteerde de dienst Toerisme alvast 90 verhuringen.
Het duikcentrum Todi noteerde voor zowel het duiken als voor het snorkelen een lichte stijging van 4% t.o.v. vorig jaar. Opvallend aan de cijfers is dat er heel wat minder buitenlandse bezoekers werden geregistreerd, wat betekent dat de stijging aan bezoekers uit eigen land moet worden toegeschreven. Staycation slaat hier duidelijk aan.
De logiessector ten slotte, blikt ook met een goed gevoel terug op juli. Reserveringen kwamen vlot binnen en een aantal B&B’s waren volzet. "Begin augustus kwam dan de verstrenging van de coronamaatregelen en de vaststelling dat ook Beringen veel besmettingen telde. Dat resulteerde in heel wat annulaties, waardoor de meeste logies terugvielen op een bezetting van 50%. Daar waar het Limburgs gemiddelde nog op 80% zat", verduidelijkt
schepen van Toerisme Werner Janssen.
Mindere cijfers waren er voor de binnenattracties.
Het klimcentrum Alpamayo ontving in juli en augustus 5873 geregistreerde bezoekers. Voor diezelfde periode waren het er in 2019 nog 8629 klimmers.
Het toeristisch onthaal registreerde in juli van dit jaar 10% minder bezoekers, in augustus zelfs 21% minder dan vorig jaar. Het Mijnmuseum had dan weer 4574 bezoekers de afgelopen twee maanden, t.o.v. 6320 bezoekers in 2019.
"De capaciteit van de attracties werd bijgesteld zoals de veiligheidsmaatregelen dat voorschrijven, waardoor er sowieso minder bezoekers ontvangen konden worden. Maar de schrik om zich naar ‘binnenlocaties’ te begeven, was wel duidelijk voelbaar in de vakantiemaanden", zegt de schepen nog tot slot.
De Beringse cijfers volgen zo de trend van Toerisme Limburg. Maar gedeputeerde voor Toerisme Igor Philtjens beseft ook enorm goed dat het voor de sector een rampjaar blijft: nul procent bezetting in het voorjaar én een lagere rendabiliteit in de zomer. “De zomercijfers bevestigen wel dat onze extra inspanning, zijnde de zomercampagne met Matteo Simoni, wel degelijk impact heeft gehad. We zijn erin geslaagd om Limburg top of mind te krijgen. Daarom blijven we ons engageren om zoveel mogelijk ondersteuning te bieden. Want één ding is duidelijk: niks is zeker. We zien dat mensen laat boeken, veel vaker last-minute, en ook snel terug annuleren indien nodig. Dat vraagt een enorme flexibiliteit van onze ondernemers en van ons als organisatie om de sector te blijven ondersteunen", zegt gedeputeerde Igor Philtjens.
Toerisme Limburg heeft deze maand nog een speciale actie. Als je jouw verblijf tussen 18 en 28 september 2020 bij een deelnemend logies boekt, geniet je van een extra nacht. Dus geniet van de Indian Summer in eigen streek!